Sylvia Townsend Warner (1893-1978)

Denna kvinna stiftade jag bekantskap med i våras, då jag letade böcker till min masteruppsats. Jag fick med mig Summer Will Show (1936) hem från biblioteket och blev kär. Romanen utspelar sig i 1840-talets Paris, dit Sophia Willoughby åkt för att konfrontera sin otrogne make efter att deras två barn avlidit. Sophia känner att hon inte har något kvar att förlora, att hon är på den absoluta botten av sitt liv. Då träffar hon fransyskan Minna, en kvinna som kan berätta underbara historier och som alla fascineras av. Samtidigt som Sophia får tillbaka livsgnistan bryter februarirevolutionen ut i Paris… Det är en spännande historia, men det som fångade mig mest är Townsend Warners språk; hon kan verkligen konsten att väva dialog och beskrivning, med en exakt balans mellan realism och romanticism.

I somras under bilsemestern läste jag en annan av hennes historiska romaner, After the Death of Don Juan (1938). Den har jag faktiskt inte ens orkat recensera, för sanningen att säga var jag väldigt trött på boken och dess karaktärer när den väl var slut. Den har inte alls samma driv som Summer Will Show; storyn står nästan helt still och jag fattar inte varför. Antagligen har jag missat någon poäng med den här Don Juan-karaktären och hans f.d. älskarinna, men jag tyckte bara att de var gnälliga och jobbiga. Språket var dock lika imponerande som tidigare. Kanske var the moral of the story bara för subtilt inbäddad för mig…

I London köpte jag STW:s debutroman, Lolly Willowes (1926), som handlar om en gammal ungmö som är trött på sitt liv och flyttar ifrån sin familj med sin katt för att börja med trollkonster! Denna ser jag verkligen fram emot att få läsa.

Från Adlibris har jag även fått tag på Mr. Fortune’s Maggot (1927), en historia om en engelsman som flyttar till en ö i Söderhavet för att missionera. På tre år lyckas han bara konvertera en liten pojke, som älskar honom. Missionärens kristna värdegrund och tankevärld skakas i grunden under hans tid på ön. Den här har jag alltså också på väntelistan…

Jag vill alltså varmt rekommendera STW (i synnerhet Summer Will Show) till alla som är intresserade av kvinnliga modernistförfattare, särskilt till er som läst och tycker om Rosamond Lehmann. Själv ska jag sakta men säkert utveckla min vidare bekantskap med henne!

Om Sanna

Filosofie doktor i engelsk litteratur (University of Westminster) sedan 2017. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Administratör på kontorstid.
Detta inlägg publicerades i Brittisk litteratur, Författare och märktes , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Sylvia Townsend Warner (1893-1978)

  1. Ingrid skriver:

    Sylvia Townsend-Warner har jag inte läst något av och känner stor lust att åtgärda detta efter ditt inlägg. (Vilket fint foto, förresten!)

  2. snowflake skriver:

    Summer Will Show och Lolly Willows låter verkligen intressanta! Den här författaren måste jag kolla in. Håller med Ingrid om fotot också, känner att jag vill bli vän med henne när jag ser det. Sitta och röka tillsammans och berätta historier ur våra liv… 😉

    Tack.

  3. snowflake skriver:

    Kollade nu på bookmooch men det finns inga tillgängliga just nu. Däremot fick jag veta att hon skrivit både dagbok och brev som finns utgivna. Ett tips till dig kanske.

  4. Sanna skriver:

    Vad roligt, hoppas ni båda får tag på något av henne!

    Snowflake, jag brukar inte läsa så mycket dagbok-/brevböcker eller biografier, men jag känner ofta att jag har missat mycket där. Kanske får börja med Townsend Warners… Tack för tipset!

  5. Emma skriver:

    Jag erkanner att jag tyvarr aldrig har hort talas om henne, men hon verkar riktigt intressant! Och som om hon har humor… Att flytta med sin katt och borja trolla, det later oerhort humoristiskt i mina oron! 😉

  6. Pingback: Modernismen och kvinnorna | Och solen har sin gång

  7. Pingback: Mr Fortune’s Maggot (1927) av Sylvia Townsend Warner | Och solen har sin gång

Lämna en kommentar