An American Tragedy (1925) av Theodore Dreiser, del 1

Nu har jag blivit tvungen att lämna tillbaka An American Tragedy och hinner därför inte läsa alla 875 sidorna, men jag tänkte i alla fall bjuda på en ”halvvägs”-recension.

Romanens huvudperson Clyde växer upp i en fattig men djupt religiös familj i Kansas City i början av 1900-talet. Han känner sig dock aldrig lockad av det missionerande liv som hans föräldrar valt att leva, utan Clyde längtar efter ”the American dream”; efter att bli framgångsrik. Han tar ett jobb som piccolo på ett hotell med hopp om att kunna arbeta sig uppåt. Tragiskt nog (som titeln antyder) gör han en hel del misstag som visar sig bli ödesdigra. Felstegen beror till största delen på Clydes uppväxt, eftersom han aldrig fått lära sig att tänka kritiskt; han är väldigt godtrogen och litar oftast till sin tur istället för att skapa sin egen lycka.

Det finns något i den här boken som påminner mig om Tjuven av Göran Tunström. Historien utspelar sig under lång tid och den är utdragen. Jag förväntar mig att allt som en författare stoppar in i sin bok ska ha någon betydelse, att ALLT är viktigt. När det då är en historia som följer en karaktär från vaggan till graven antar jag att poängen med boken är att få se hur olika händelser etc. påverkar ens liv och livsval. Emellanåt blir jag frustrerad över det långsamma tempot i An American Tragedy, men jag vill samtidigt veta hur det går för Clyde. Jag kan tycka att Dreiser kanske inte riktigt lyckas skapa den medkänsla som jag tror att läsaren måste ingjutas för huvudpersonen i en sådan här bok, men jag fängslas ändå av den stämning av ”impending doom” som hela tiden färgar berättelsen; något hemskt kommer att hända, men jag vet inte vad (än)…!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till An American Tragedy (1925) av Theodore Dreiser, del 1

  1. Ingrid skriver:

    An American Tragedy är ett mastodontverk- och jag vill väldigt gärna läsa just den boken (har den faktiskt i min hylla)- För många herrans år sedan fanns ”Sister Carrie” på min litteraturlista och den minns jag som en ”bra bok”. Intressat att läsa dina tankar om ”tragedin” jag ska försöka samla mig till läsning under kommande mörka höstkvällar….

  2. Sanna skriver:

    Vad roligt att höra! Kanske Sister Carrie är något för mig? Väntar med spänning på att förhoppningsvis få höra dina tankar om Dreiser i höst =)

  3. Ping: Knock On Any Door (1947) av Willard Motley | Och solen har sin gång

Kommentera

