Modernismen och kvinnorna

Under ett drygt år har jag, från och till, försökt bekanta mig med modernismens kvinnliga engelskspråkiga författare. Jag har tidigare bloggat om Vita Sackville-Wests romaner The Heir och Challenge (vilka tyvärr inte var några höjdare; All Passion Spent (1931) och The Edwardians (1930) är MYCKET bättre), Rosamond Lehmanns novellsamling The Gipsy’s Baby och hennes debutroman Dusty Answer, Elizabeth Bowens The Hotel, samt lite grann om Sylvia Townsend Warners författarskap.

Min masteruppsats (som fick en kort presentation här) ska handla om tre romaner av modernistkvinnorna Djuna Barnes, Katherine Mansfield och Virginia Woolf, vilket betyder att dessa damers verk finns redan i mitt liv på daglig basis. Så nu när uppsatsskrivandet är i full gång tänkte jag att det är lika bra att få läst så mycket som möjligt av det som modernismens kvinnor har att erbjuda. Därav den långa listan nedan; jag har försökt att samla ihop de kvinnliga författare som jag är mest intresserad av att läsa eller att läsa mer av.

Urvalet är baserat på originalspråk (engelska), aktiv tidsperiod (1910-1950), kön och genre (romaner). De namn som är grönmarkerade har jag läst något av tidigare. De namn som är rödmarkerade känns mest akuta och kommer förmodligen att läsas först.

  • Djuna Barnes
  • Phyllis Bottome
  • Elizabeth Bowen
  • Kay Boyle
  • Vera Brittain
  • Bryher (Annie Winifred Ellerman)
  • Mary Butts
  • Willa Cather
  • M.J. Farrell (Molly Keane)
  • Edna Ferber
  • Zelda Fitzgerald
  • Janet Flanner
  • Radclyffe Hall
  • Winifred Holtby
  • Rosamond Lehmann
  • Rose Macaulay
  • Katherine Mansfield
  • Daphne du Maurier
  • Alice Meynell
  • Jean Rhys
  • Dorothy Richardson
  • Vita Sackville-West
  • May Sinclair
  • Gertrude Stein
  • Sylvia Townsend Warner
  • Rebecca West
  • Edith Wharton
  • Antonia White
  • Virginia Woolf

 

Nu är min fråga till er därute: är det någon som jag har glömt? Någon som ni tycker att jag borde läsa?

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Brittisk litteratur, Irländsk litteratur, Listor, Masteruppsats, Nordamerikansk litteratur, Nyzeeländsk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Modernismen och kvinnorna

  1. tekoppenstankar skriver:

    Vera Brittains självbiografi har jag haft på läslistan i ett antal år; samma med ”Rebecca” av du Maurier. Tips kommer jag desvärre inte på…

  2. snowflake skriver:

    Rebecca Wests trilogi som börjar med Källan flödar är underbar. Mycket självbiografisk, men hon uppfinner en bror.

    du maurier är lätt att hitta på antikvariat.

    Annars har du läst fler av dessa underbara brittiskor än vad jag gjort, men kanske Carl-Johan Malmberg kan tipsa dig om fler? http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/mastarinnor-i-skuggan-av-virginia-woolf_3609309.svd

    • Sanna skriver:

      Den där artikeln tipsade du mig om för redan ett halvår sedan och jag är fortfarande mycket tacksam för det! 😉

      Jag var mest inne på att läsa The Judge av Rebecca West, som på Wikipedia beskrivs som ”a brooding, passionate novel combining Freudian Oedipal themes with suffragism and an existential take on cosmic absurdity”(mums!), men nu bara måste jag ta en titt på Källan flödar också.

      Jag tror att jag kommer att utnyttja fjärrlånsfunktionen på bibblan flitigare än någonsin när jag ska få tag på dessa mer eller mindre bortglömda kvinnor… Men antikvariat är en bra idé. Jag är så himla dålig på att leta på antikvariat, måste bättra mig där! Det är ju så mycket bekvämare att handla hemifrån; bara klick klick på Amazon och så är det klart. 🙂

      • snowflake skriver:

        Hoppsan, minnet är kort…

        Nu kanske jag tipsar om gamla grejer igen, men ibland kan man finna pärlor från bookmooch.com (men dte kräver att man kan skiljas från böcker också.) Bekväma antikvariat finns samlade på Bokbörsen.se — klick klick — och säkert fler ställen.

        • Sanna skriver:

          Bokbörsen är jag bekant med sen tidigare, men Bookmooch har jag aldrig varit inne på. Ska genast ta en tur dit, tack återigen för tipsen! 🙂

  3. Signora Sabatini skriver:

    Apropå bortglömda kvinnor. Den nya kvinnostaden, av Nina Burton. Mycket inspirerande läsning.

  4. Ping: Rebecca (1938) av Daphne du Maurier | Och solen har sin gång

Kommentera

