Dark Green Religion

Hej! Snowflake har väckt denna blogg ur sin dvala genom att blogga om Sylvia Townsend Warner, en av fyra författare som jag för närvarande skriver avhandling om. Nämnda avhandling är för övrigt den varelse som ska hållas ansvarig för min bloggdvala. Men nog om den för stunden!

Jag var idag på en mycket spännande föreläsning av Bron Taylor, där han berättade om ett nutidsfenomen som han kallar ”Dark Green religion”. Med det menar han uttryck i samtidskulturen som inte bara värnar om naturen utan även besjälar den och finner ett värde i den som övergår dess nyttofunktion för människan. Taylors tes är att denna rörelse (om man kan kalla den för det) startade med Darwins On the Origin of Species. Nu är jag mycket sugen på att läsa Taylors bok, Dark Green Religion: Nature Spirituality and the Planetary Future. Läs mer här: http://www.brontaylor.com/

Nu ska jag njuta av vissheten att det finns någon annan därute i bloggosfären som har läst Lolly Willowes 😀

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dark Green Religion

  1. snowflake skriver:

    Mycket hedrande för mig!
    Och vilken intressant tillvaro du lever. Att riktigt få kräma på och använda sitt intellekt, dyka djupt och begrunda små detaljer… ganska härligt.

    • Sanna skriver:

      Jag har drömt om att få skriva avhandling i flera år så jag känner mig väldigt lyckligt lottad! Det är jättehärligt 🙂

Kommentera

