Ljus i augusti?

Jag har haft ett långt och ytterst oplanerat blogguppehåll under sommaren, kanske främst för att jag känt mig lite splittrad på läsfronten, men också för att jag för en gångs skull har tagit en ledighet på allvar och verkligen varit ledig från allt.

Under juli har det förstås blivit en hel del läsande, men jag har också haft en off-period liknande den i våras, då jag inte riktigt kände samma lust att plöja volym efter annan i rask takt. Snarare har jag dragit ut på de böcker som lästs i sommar och det har faktiskt känts ganska skönt och avslappnande. Faulkner har lånats men inte lästs, Jasper Fforde och Dorothy Sayers har avnjutits långsamt och Strindbergutmaningen är nog tyvärr på väg att ges upp. Ett kokhett Italien, ett azurblått Frankrike och ett bokparadisiskt England har besökts. Och, sist men inte minst, jag har blivit antagen till en doktorandutbildning vid University of Westminster. 🙂

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Framtiden, Vardagen. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ljus i augusti?

  1. L-O Andersson skriver:

    Sanna!
    Är i samma predikament som du. Är på sista kapitlet av Olof Lagerkrantz strålande Agnes von Krusenstjernas biografi. Läs den!
    När jag ser din rubrik, känner jag en stor saknad att inte ha möjligheten att få läsa denna Faulkner-roman för första gången. Faulkner bör läsas långsamt och noga – och igen.
    Funderar på mina bokval efter den nuvarande biografin och har satt upp några tänkbara. Proust som kräver koncentration. Joyce’s Ulysses som jag börjat på tre gånger. Har två tredjedelar kvar.
    Eller Eyvind Johnsons Krilonserie följd av Kerstin Ekmans ”Gör mig levande igen”.
    Kung vankelmod. De’ e’ ja’ de’!

    Men doktorandutbildning i Westminster universitet – det är något alldeles extra.
    Jag gratulerar och tänker lite apropos nämna för bekanta: ”Min vän vid University of Winchester tycker lika mycket om Faulkner som jag”.

    L-O Andersson
    little big fan

Kommentera

