Faulknersommar

I could just remember how my father used to say that the reason for living was to get ready to stay dead a long time. (As I Lay Dying)

I några dagar nu har jag erfarit ett obändigt sug efter att få läsa William Faulkner igen. Märkligt, tycker jag själv, då han kanske inte är den mest lättlästa författaren i världen; jag har verkligen skytt komplexa böcker på sistone och helst bara velat läsa Dorothy Sayers och Jasper Fforde hela våren. Jag vet inte vad det är, kanske avsaknaden av värme här hemma får mig att vilja läsa något om det svettiga klimatet i den amerikanska Södern, komplett med dammiga bondgårdar, dignande fruktträd och en obevekligt gassande sol. Hursomhelt så har jag beställt upp As I Lay Dying (1930) och Light in August (1932) från Stadsbibliotekets magasin, såhär lagom till semestern.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Modernism, Nordamerikansk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Faulknersommar

  1. Faulkner är en av mina favoriter. Har du läst As I Lay Dying förut? En av mina absoluta favoriter!

  2. L-O Ansersson skriver:

    Lyckliga ni som ännu har olästa Faulkner-verk.
    MInns hur jag fysiskt kände en längtan (och) avund) när personen i bibliotekskön framför mig lade upp två Faulkner-romaner.
    På Engelska finns också en(?) tjock volym briljanta noveller.
    Läs dem!

    L-O Andersson

    • Sanna skriver:

      Ja, det är lustigt att man kan känna det där ”lyckliga-du-som-har-den-här-fantastiska-bokupplevelsen-framför-dig”-avundet 🙂

      Tack för novelltipset LO!

Kommentera

