Tips emottages tacksamt

Jag har legat på latsidan igen, denna gång i tron att jag inte kan blogga om jag inte läser, men sen läste jag det här inlägget av Emma och kände mig lite mindre onormal. Emma påminde om att det kan ju faktiskt hända vem som helst, det där med lästorka.

Så jag tänkte istället ta tillfället i akt och fråga er hur man råder bot på lästorka eller tillfällig läsolust. Detta ämne har ju diskuterats tidigare i bokbloggosfären, men det enda jag minns från dessa tidigare gånger är tipset att läsa något lättsamt och underhållande. Jag har testat det här tillvägagångssättet genom att ta mig an Busman’s Honeymoon (1937) av Dorothy Sayers och Jasper Ffordes Lost in a Good Book (2002). Båda uppfyller de begärda kraven och är dessutom väldigt bra, men jag blir banne mig inte sugen på att fortsätta med en Strindberg eller nåt annat s.k. seriöst efter det. Snarare får jag lust att spela dataspel (!) och äta godis.

Är det någon därute som befinner sig i en liknande situation? Eller som har ett ofelbart knep som löser mitt problem?

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Tips emottages tacksamt

  1. Josefin skriver:

    Gå in på ett bibliotek. Gå runt på måfå bland hyllorna i två minuter (ställ alarm (tyst) på mobilen). På näst nedersta hyllan (som du står vid just då), ta den åttonde boken från höger. Låna o läs. Förhoppningsvis är den en fröjd! 😛

  2. vem har bestämt att su ska läsa Strindberg….???

  3. L-O Andersson skriver:

    Det är klart att man skall läsa Strindberg!
    Försökte läsa om ”En dåres försvarstal” för att komma igång igen.
    Döm om in förvåning. Det fungerade inte.
    Så jag tog en rosad deckare av Theorin – men nej!
    Det kan bero på våren.
    Du vet: på-nytt-födelse, vårdepression, oroskänslorna, förväntan. den ljusnande aftonhimlen.
    Världen /livet väntar, Vem har då ro att läsa.
    olle

  4. Jag har också råkat ut för lässvackor och då inte försökt läsa något lättsamt utan något som jag länge suktat efter men inte riktigt unnat mig att läsa, det jag numera kallar för en ”cut the crap”-bok. Det har funkat varje gång. Typ en Selma Lagerlöf eller något annat där jag tänkt ”snart får jag läsa den, jag måste bara läsa de här femton böckerna först…”. Om du har någon sådan bok, så skulle jag alltså rekommendera det. En bok du är nästan säker på att du kommer gilla och den behöver absolut inte vara lättsam, snarare kommer kanske läslusten tillbaka om hjärnan får något att bita i, fundera kring etc.

    • Sanna skriver:

      Tack för tipset! Det verkar ju vettigt att låta sig ta itu med en sån där riktig godbit som man inte velat grabba tag i innan för att man vill 1) suga på karamellen och 2) spara tills man har tid. Jag tror du har helt rätt; att få läsa något som man inte fått för att ”jag ska bara…först” kan nog sätta sprätt på läsandet igen! Ska undersöka bokhyllan… Hur gör du för att välja en cut-the-crap-bok? Första bästa som du känner för eller blir det ofta att du står och velar mellan två som du vill läsa lika gärna?

      • Låter bra att du testar den metoden! Jag brukar ha tänkt ut en men har bara hunnit läsa en cut the crap-bok än och det var Francoise Sagans ”Toxique”. Men jag brukar ta en som jag har suktat efter och som jag är mest sugen på just precis nu. Spännande att se vilken du väljer (och om det funkar)!

  5. tekoppenstankar skriver:

    Min tråkiga kommentar är att lägga alla böcker åt sidan tills läslusten återkommer.

  6. Emmas Bokhylla skriver:

    Tack!
    Ja, det hander oss alla och mig sakert 3-4 ganger om aret, mycket irriterande (det ar delvis darfor min lasning kan ga upp och ner som varsta borsnoteringen) men jag har nagra tips som kanske kan funka;

    – vill du spela dataspel och ata godis? Gor det och gor det tills du kraks pa det om det sa tar en manad. Sa ar du klar med det for en har gangen! Jag brukar namligen ocksa fa sadana ryck da det enda som kanns roligt ar en dejt med Karamellkungen och datorn, alternativt TVn. Jag brukar ge efter och njuuuta tills jag trottnat pa det med!
    -Implusshoppa! Inom rimliga granser, saklart, men att glida runt i en bokhandel och saga att man far kopa i princip vad som helst, bara man gar hem och laser det, det brukar funka ratt bra!
    -Grav i skams-hogen. jag drar fram sadant som ar glatt, okynnigt och fullt av champagne, sa lange det ar hyffsat valskrivet (annars dodar det ocksa laslusten) och tillrackligt lattsmalt sa glider det bara framat!
    -Eller som Ord och inga visor skriver – ta en som du har langtat valdigt lange efter!
    -Se det som en liten semester, sov i vantan pa att komma tillbaka med nyladdade batterier, och vanta ut det.
    Nagon av dem brukar funka for mig till slut!

    • Sanna skriver:

      Tack så mycket för alla roliga och bra tips! Nu har jag ju testat Jessicas metod, vi får se hur det går! Hittills verkar det lovande 🙂 Men det känns tryggt att ha så många tips i rockärmen ifall det skulle slå fel igen!

Kommentera

