The House in Paris (1935) av Elizabeth Bowen

På vägen till New York började jag läsa The House in Paris, som jag bedömer vara den bästa av Elizabeth Bowen som jag läst. Faktum är att jag tycker den är en av de mest fulländade mellankrigstidsromaner jag läst överhuvudtaget! (Och jag har läst många, som ni väl vet vid det här laget…)

I ett omodernt hus i Paris bor Miss Fischer, en blek, tråkig ungmö utan personlighet, tillsammans med sin sjuka gamla mamma. Romanen utspelar sig i detta hus, under en enda dag, med tillbakablickar från Miss Fischers tid som nyförlovad tio år tidigare. Två barn som vistas tillfälligt i huset under dagen blir sammanbundna av sina egna och deras föräldrars livsöden. När dagen är slut måste de skiljas åt på en tågstation och en scen lik den som tio år tidigare startat en process som lett till deras möte utspelar sig.

Elizabeth Bowen var mästare på att skildra personligheter med små medel och får en verkligen att känna sig som transporterad till den tid och plats som hon beskriver. Hennes språk är enkelt; det blir aldrig högtravande eller pretentiöst. Känslostormarna under ytan hos Miss Fischer representeras med mycket små medel och de mest dramatiska händelserna omskrivs med bara några underförstådda meningar. Bowens hantverk är gediget, men inte överflödigt; simpelt, men ändå elegant.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Irländsk litteratur, Modernism, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till The House in Paris (1935) av Elizabeth Bowen

  1. Ingrid skriver:

    Bowens noveller har jag läst en del av men inte hennes romaner- du frestar mig svårt… nu lägger jag upp ”The House in Paris” på min önskelista!

Kommentera

