Strindbergutmaning

Dags att läsa lite August!

Ord och inga visor har skapat en ypperlig utmaning i tid till årets Strindbergjubileum som nästan hela bokbloggosfären verkar ha hoppat på: Läs fyra verk av Strindberg innan årets slut. Jag kände till en början att jag borde ta det lite lugnt med kraven och begränsa mig till tre, men sen kom jag på att man kan välja en kortis (såna finns det ju gott om bland hans alster) som fjärde bok och, om man tycker om att slå två flugor i en smäll, dessutom bli av med hela fyra stycken hyllvärmare på köpet.

En dåres försvarstal, Giftas och Tjänstekvinnans son var böckerna jag först planerade att läsa. Nu har jag alltså övertalat mig själv att slänga med Hemsöborna också. Då återstår det att se hur det går…

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Utmaningar/Quiz. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Strindbergutmaning

  1. Strindberg var duktig på noveller…

  2. Emmas Bokhylla skriver:

    Det är tragiskt, men jag har aldrig läst något av Strindberg, inte mer än korta stycken.
    Kanske är det i år det skall ske? Tål att tänkas på, eller hur?

    • Sanna skriver:

      Go for it!! 🙂

      Du kan ju alltid börja med nåt tunt. Jag läste några av pjäserna och föll för dem. Röda rummet är ju en ofrånkomlig klassiker men lite knepigare att ta sig igenom (eller den var det när jag läste den på gymnasiet, den kanske tål en omläsning så här tio år senare?)

  3. Ping: En bit August | Och solen har sin gång

  4. tekoppenstankar skriver:

    ”En dåres försvarstal” är riktigt intressant och bra just för att den är så dubbel: den ska friskriva skribenten från galenskapen men gör precis motsatsen. ”Giftas” (I-II) tillhör inte det bästa som Strindberg har skrivit, men det är verkligen en representativ ingång till hans könsdiskussion (åtminstone som den såg ut då boken skrevs, vissa faktorer ändrades men själva taggigheten och sårbarheten och ja, hatet bestod ju i ungefär samma form). ”Tjänstekvinnans son” har jag inte läst men den kanske inte är den bästa boken att börja med. Jag skulle ta giftas eller försvarstalet innan. Bara mina ten pence 🙂

    • Sanna skriver:

      Det verkar som att du har rätt; jag tror att jag delvis vill beskylla Tjänstekvinnans son för min lästorka. Det är inte det att det är en dålig bok, utan att den kräver enormt mycket tålamod och överseende av mig som läsare. Man liksom badas i Strindbergs åsikter och fördomar. Vi får se hur det blir med den fortsatta läsningen av den. Jag vill bli färdig med den och jag har ju redan läst halva. Men det kanske vore en ide att köra en mer lättsam Strindberg emellan? Hemsöborna kanske?

      • tekoppenstankar skriver:

        Hemsöborna kan jag inte uttala mig om, men jo, kanske. En dåres försvarstal är nog mer infångande om du förstår vad jag menar.

        • Sanna skriver:

          Ok, ska hålla det i minnet när det är dags att välja nästa. Hemsöborna känns lättläst, men det är kanske bara för att den är så tunn! 🙂

Kommentera

