Amerikanska fynd från Strand

Vi börjar med det bästa först 🙂

En signerad Elizabeth Bowen! A World of Love (1955), med inskriptionen ”For Mrs Beck”. Jag blev lite tårögd när jag tog upp den från hyllan. Kostade mig 20 dollar. Man kan lugnt säga att den är värd mer för mig.

Härnäst har vi en förstautgåva av Kay Boyles novellsamling Wedding Day and Other Stories (1930). Gammal men fin.

Två stycken Willa Cather för ca 3 dollar (för båda alltså!) fick jag också med mig hem. Här kommer bild på A Lost Lady (1923), den andra titeln är My Mortal Enemy (1926). Utgåvorna är pocket från 1970-talet.

Sist ut är Herland (1915) av Charlotte Perkins Gilman, som är mest känd för den fantastiska och skrämmande The Yellow Wallpaper (1892). Det här är en feministisk utopiroman som ska bli väldigt spännande att få läsa.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Bokköp, Modernism, Nordamerikansk litteratur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Amerikanska fynd från Strand

  1. Ingrid skriver:

    Vilka fina böcker- så avundsjuk jag blir! Det är något alldeles speciellt med de antikvariska… och jag blir också rörd när jag ser de där gamla inskriptionerna. Då känner jag att jag också är den del av den här bokens historia och skulle gärna vilja veta mer om de förra ägarna….

Kommentera

