Bloggen som nästan dog

Stackars blogg. Den har blivit så underprioriterad att någon borde ringa bloggrättsskyddet eller bloggens rätt i samhället eller nåt. Jag kan bara säga att jag har flyttat, varit på långresa till New York, firat jul och nyår samt jobbat övertid. Nånstans bland allt det där kom bloggandet på efterkälken. Dessvärre har även läsandet fått lida, men jag har en del godbitar och tips på lager…

Till att börja med vill jag berätta om mina fina fynd som jag gjorde i New York! Bokaffären Strand på Manhattan har nästan 30 hyllkilometer böcker (enligt deras markis, i alla fall) vilket innefattar en hel våning med ”rare books”, d.v.s. förstautgåvor och böcker som gått ur tryck. Jag vet inte hur länge jag stod framför de där hyllorna, men jag kom i alla fall ut med fyra stycken böcker och en styck väldigt trött sambo. När jag tagit mig samman kommer titlarna och bilder på desamma.

Nu ska jag plöja igenom de senaste tre månadernas inlägg från den svenska bokbloggsvärlden. Det känns gott att vara hemma igen! 🙂

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Bloggen som nästan dog

  1. Ingrid skriver:

    Jag har saknat dig! Det ska bli så spännande att höra om dina bokfynd och dina (bok)upplevelser från/i New York. De amerikanska bokhandlarna brukar vara väldigt välsorterade…

  2. Sanna skriver:

    Åh tack Ingrid! Jag har saknat dig också! Massor! Nu när jag tar igen lite av allt det jag missat så blir det till att skriva en lååång lista på alla tips som du kommer med. Tänk att det finns så oerhört många gamla författare som så oförtjänt fallit bort i glömska. Jag vill särskilt tacka för Sheila Kaye-Smith, som jag aldrig tidigare hört talas om men som passar perfekt till ett skrivprojekt som jag håller på med för tillfället, och Harriet Martineau, som jag blev jättesugen på att läsa efter ditt inlägg! Nu kommer snart NY-bokbilder… 🙂

  3. Ååh, jag har verkligen saknat ditt bloggande. Vad kul att du är tillbaka och vad fint med rare books. Om du bor i sthlm så rekommenderar jag rönnells, det är ett alldeles ljuvligt antikvariat som man kan spendera lång tid i. Övervåningen är skönlitteratur och urvalet är hur bra som helst. Gud vilken reklam detta blev, men ett tips kan ju vara på sin plats om du har strand-bookstore-abstinens.

    • Sanna skriver:

      Tack så mycket, vad söt du är! Jag har saknat din blogg också; det har även varit ett tre månaders långt uppehåll från bokbloggsläsning så jag har en del att ta igen 🙂

      Dessvärre bor jag inte i Stockholm utan i Malmö, men jag ska ta och spara det där tipset, någon gång lär jag väl besöka huvudstaden igen! Jag borde verkligen bli bättre på att hitta bra antikvariat i min hemstad, men av någon anledning verkar det aldrig bli av.

      • Oj oj ja då har du verkligen missat massor! 😀 men det är härligt att läsa ikapp sig i bloggar också ju på sätt och vis. Malmö är säkert fullt av fina antikvariat det också. Du får gärna hojta till om du är i sthlm nåt så kan vi dra ihop en spontan bokbloggsfika med några personer.

        • Sanna skriver:

          Ja det hade varit skoj! Jag vet att bokbloggarna här nere har haft några träffar, men jag har inte riktigt vågat mig på det där än 🙂 men jag lovar att ta mod till mig ifall jag skulle råka befinna mig på era breddgrader!

  4. Ok, låter perfekt! : )

Kommentera

