Blaming (1976) av Elizabeth Taylor

Äntligen har jag fått chansen att läsa en av Elizabeth Taylors (nej, inte skådespelerskan!) romaner, Blaming. Ingrid skriver om den här. Och liksom Ingrid tycker jag att boken lämnar mig med mersmak. Måste läsa mer Taylor.

Blaming är kort och välskriven, så välskriven att man känner av att författarinnan är en van skribent. Hennes språk och uttryck bär på en självklarhet som förmodligen bara kommer med övning. Händelseförloppet känns inte så särskilt speciellt vid första anblicken; det framstår som en ordinär historia om en medelålders kvinna som får smaka på ensamhet, men också en viss frihet, som änka. Efter ett tag förstår jag dock att romanen snarare handlar om vänskapen mellan änkan och en yngre kvinna som fäster sig vid henne. Den yngre kvinnan är amerikanska och är inte rädd för att visa känslor eller säga vad hon tycker, vilket är rakt motsatt den brittiska änkans syn på hur man uppför sig bland folk. De båda kvinnornas relation växer fram som ett krokigt träd, med den unga kvinnan som en gödande kraft och den äldre som en hämmande.

Hela boken är präglad av sorg och misslyckande från början till slut, men trots det är den inte deprimerande att läsa. Det bör tyda på en riktigt skicklig författare.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Brittisk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Blaming (1976) av Elizabeth Taylor

  1. Ingrid skriver:

    Jag tyckte också mycket om Blaming- det finns flera pärlor i Elizabeth Taylors produktion. En intressant författarinna som är alldeles för bortglömd och väldigt synd att hon inte uppmärksammats mera här i Sverige.

    • Sanna skriver:

      Ja, det är så konstigt. Varför har man aldrig hört talas om henne förut? Jag ska definitivt läsa fler av hennes alster i alla fall.

  2. Emma skriver:

    Som vanligt, lascravings nar amn laser dina tips, tack!

    ps.
    du har en award att hamta hos mig!

    • Sanna skriver:

      Åh, tack så mycket!! Förlåt att jag inte har upptäckt den på egen hand, det har varit ont med lästid på sistone. Men jag tackar och bockar ödmjukast! 🙂

Kommentera

