Grand mal (2011) av Linda Boström Knausgård

I början av Linda Boström Knausgårds novellsamling kände jag mig inte särskilt fångad, kanske mest på grund av att historierna är så försvinnande korta. De flesta upptar bara två-tre sidor och jag brukar behöva mer än så för att förstå och sätta mig in i ett sammanhang. Men i slutet av de drygt 100 sidorna började jag misstänka att Grand mal nog med fördel bör läsas som en diktsamling, snarare än hela på en gång. När jag sedan dessutom fick reda på att författarinnan vanligtvis skriver poesi framför prosa, faller allting på plats. Grand mal är inte bara en poetiskt skriven novellsamling, utan också en samling poetiska bilder skrivna på prosa. Novellernas röda tråd är föräldraskap, något som porträtteras med värme, ångest och arbetsam kärlek. Det känns som om Boström Knausgård försöker nyansera bilden av föräldraskap med rättframma konstateranden om modersrollens nackdelar såväl som fördelar. Det är ett skrivprojekt som jag aldrig kommer att tröttna på som läsare.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Noveller, Svensk litteratur och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Grand mal (2011) av Linda Boström Knausgård

  1. bokklok skriver:

    Det är just det som du inledningsvis skriver som brukar vara mitt problem gällande noveller. Att de är så korta att man inte hinner komma in i dem förrän de tar slut. Men jag kan tänka mig att det fungerar i Boström Knausgårds noveller med tanke på det poetiska språket. Intressant!

    • Sanna skriver:

      Ja, det är ett ständigt problem för mig med. Därför gillar jag t.ex. Katherine Mansfields noveller, som ofta är lite längre så att man hinner sätta sig in i handlingen. Men testa Grand mal, den är värd ett försök!

Kommentera

