Bokhösten

Det har varit lite tyst här på sistone, något som mest beror på att jag inte har varit hemma så mycket: jobb och annat skoj har tagit tid från läsandet och bloggandet ett tag, vilket är som det ska vara.

Jag har funderat en del på bokhösten som just har börjat: Nobelpriset, Man Booker-priset, spännande nytt från förlagen, och så vidare… Men står fortfarande lite rådvill framför bokhyllorna. Vad ska jag läsa? Är det kanske dags för en ny läsutmaning eller ett nytt tema? Jag funderar på ett Pulitzerpristagar-läsmaraton…

Jag har lånat hem en hel del bortglömda modernistkvinnor, men de har än så länge stått orörda till förmån för tidningar, rec.ex och en omläsning av Virginia Woolfs Orlando (1928). Jag kanske skulle ta mig i kragen innan låntiderna går ut… Dessa väntar i hyllan:

Narcissus (1916) av Viola Meynell

Lamb in His Bosom (1933) av Caroline Miller, en roman som har tagit hem Pulitzerpriset.

Mother Knows Best (1927) av Edna Ferber. Ferber skrev boken som låg till grund för filmen Giant med James Dean.

The Sheltered Life (1932) av Ellen Glasgow

Blaming (1976) av Elizabeth Taylor, en författarinna som Ingrid skrivit mycket om.

Cold Comfort Farm (1932) av Stella Gibbons.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Boklån, Brittisk litteratur, Modernism, Nordamerikansk litteratur, Romaner, Tankar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bokhösten

  1. Ingrid skriver:

    Vilka spännande författare och vilka spännande titlar- Jag kommer att följa din läsning med stort intresse. Cold Comfort Farm fick jag i begagnat ex i veckan- den vill jag också läsa å det snaraste.

  2. Vixxtoria skriver:

    Åh, kan du inte läsa Blaming! Har läst vad Ingrid skrivit, men vill gärna läsa mer om den. (Ja, alltså jag vill nog läsa boken också vad det lider, men jag tror att det kommer dröja. För mycket som väntar, som drar ännu mer, etc. etc.)

Kommentera

