Armed With Madness (1928) av Mary Butts

Den här boken, kort som den är, har tagit sin tid att komma igenom. Inte egentligen för att storyn i sig är särskilt tung att hänga med i, men stilen gör att jag kämpar lika mycket som med Djuna Barnes böcker. Detta är i sig inget negativt, snarare tvärtom. Jag får så oerhört mycket ut av den här boken, utan att egentligen veta vad eller till vilken nytta. Det typiskt modernistiska sättet att skriva ut en tiondel av vad som faktiskt händer och att nästan uteslutande låta dialoger mellan karaktärerna beskriva dem och deras förhållanden sinsemellan är överväldigande närvarande i den här boken. Det gör den naturligtvis svårläst, men jag lovar er att det är värt ett försök! Man kommer på sig själv med att gå och tänka på boken flera veckor efter läsningen, undrandes över karaktärernas utveckling och vad som egentligen händer i de obskyra passagerna.

Historien handlar om Scylla Taverner och hennes vänner som vid bokens början bor tillsammans i ett hus någonstans på den engelska sydkusten. Under den här perioden hittar Scyllas älskare Picus en bägare i en brunn. Han påstår att den funna bägaren är den mytomspunna heliga graalen. Denna händelse och det som följer på den orsakar splittring i kompisgänget och efter hand sprider de ut sig i olika hörn av England och Europa, för att sedan konvergera igen i slutet av romanen.

När boken är färdigläst, känner jag likadant som när jag hade avslutat Djuna Barnes Nightwood (1936) första gången: jag är glad att det är över, men vill genast börja läsa om den igen. Mycket märkligt. Jag tror inte att jag har lyckats klämma ut ens hälften av vad det här mästerverket har att erbjuda ännu. Det kommer att bli många, många omläsningar, för det tror jag verkligen att Armed With Madness inte bara tål, utan kräver.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Brittisk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

