Klassiker som jag ogillar 6

Bara titta på bilden ovan. Tråkig, eller hur? Det är boken också. The Adventures of Huckleberry Finn (1884) av Mark Twain kan vara en av de klassiker som jag hatar allra mest. I höstas var jag tvungen att läsa den för en kurs i amerikansk litteratur och då skrev jag ett klagande inlägg om mitt mögliga biblioteksexemplar och min fasa inför husguden Ernest Hemingways uttalade kärlek till boken.

Varför var jag då så avigt inställd? Jo, jag hittade nämligen inget alls i varken händelseförloppet, språket eller karaktärsbeskrivningarna som intresserade mig det minsta. Jag blev helt enkelt väldigt uttråkad av boken. Barn och ungdomar som tycker om äventyrshistorier älskar säkert Huckleberry Finn, och det kan hända att även jag som barn hade funnit någon glädje i läsningen av den, men jag kan inte för mitt liv begripa hur man som vuxen ska se några kvaliteter i denna historia. Det är helt enkelt för enkelt, för okomplicerat och med total avsaknad av djup.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Klassiker som jag ogillar 6

  1. du är inte mycket för hajk 🙂

  2. Emmas Bokhylla skriver:

    Nix, den har jag inte last. Annu.

  3. mimmimarie skriver:

    Roligt att du vågar tycka annorlunda om ”heliga kor”.

Kommentera

