Gaudy Night (1935) av Dorothy L. Sayers

Så var det gjort: min första Sayersbok är utläst. Det var, som Askungen säger, alldeles, alldeles underbart. Jag önskade att det aldrig skulle ta slut, men det gör ju som bekant de flesta böcker. Tur var det då att slutet var så oerhört bra! Jag är frestad att skriva om det, men det kan man ju naturligtvis inte göra när det gäller en deckare. Låt mig bara försäkra er om att slutet erbjuder en strålande monolog given av den skyldige.

Konstigt nog är boken inte alls spännande på det sätt som jag förväntat mig, utan på ett helt annat vis. Det är en traditionell deckare, men något är annorlunda i uppbyggnaden av spänningen. Det tar väldigt lång tid innan händelserna dras till sin spets, utan att man känner att det blir tråkigt. Sayers lyckas också måla upp ett så rikt persongalleri att man, trots mångfalden, inte har svårt att hålla isär karaktärerna. Dessutom ligger Harriet Vanes och Peter Wimseys kärlekshistoria hela tiden i bakgrunden och skapar en romantisk spänning (dock av det mer förnuftiga än passionerade slaget, vilket också har sina poänger med tanke på bokens brottshandlingar).

Grädden på moset för mig är att boken utspelar sig i universitetsmiljö. Jag har aldrig besökt Oxford, men jag blir ju förstås extremt sugen på att göra det efter att ha läst Gaudy Night. Tills vidare får jag hålla till godo med mina minnesbilder av Cambridge, en underbar liten stad som jag tillbringade en natt i förra sommaren. Den som ändå finge studera där… Suck!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Brittisk litteratur, Deckare och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Gaudy Night (1935) av Dorothy L. Sayers

  1. snowflake skriver:

    Härligt med fler som inser hur underbar denna bok är. 🙂

  2. Ping: Busman’s Honeymoon (1937) av Dorothy L. Sayers | Och solen har sin gång

Kommentera

