Dorothy L. Sayers-boxar

Som många säkert vet så har det utkommit en ny Dorothy L. Sayers-box i svensk översättning. Den är inte bara ny, den är dessutom grymt snygg! Om jag hade velat läsa Sayers på svenska, hade jag definitivt blivit överväldigad av ett enormt sug efter den här.

Men nu är jag en gång en sån typ som föredrar att läsa på originalspråk när jag besitter kunskapen att göra det. Därför har jag varit ute och snokat runt efter en Sayers-box på engelska. Emellertid finns det inga nyutgivna, läckert designade sådana (döm om min förvåning och besvikelse). Däremot har det givits ut en hel del, mindre vackra samlingar under årens lopp…

Lyckligtvis hade Bokus en variant som inte ser så gräslig ut som de ovan, så den beställde jag hem.

Helt ok, lite 90-talsretro sådär, kanske? Vi får se när den väl anländer till brevlådan. Jag har mycket gott hopp om innehållet i varje fall; jag är ungefär halvvägs igenom mitt biblioteksexemplar av Gaudy Night, som någon rälig människa uppenbarligen har läst i vid en eller flera måltider (inte ok; åtminstone inte om man är en spillare) och den är right up my street.

Under mina Sayers-efterforskningar hittade jag även den här boken, som verkligen låter som något som jag vill läsa: Are Women Human?: Astute and Witty Essays on the Role of Women in Society (1971).

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Bokköp, Brittisk litteratur, Deckare och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dorothy L. Sayers-boxar

  1. snowflake skriver:

    Ojojoj… men den du fick tag i var ändå inte direkt frånstötande. Förutom att harriet Vane aldrig skulle klä sig sådär, och förmodligen mycket vältaligt tala om vad hon tyckte om sitt eget porträtt. Men väldigt kul att se bilderna. 😛

    • Sanna skriver:

      Haha… nej, hon ser inte direkt ut som jag föreställer mig henne utifrån texten. Alldeles för färgglad 🙂 Men som sagt, hellre det än 80-talsbokklubbsomslag…

Kommentera

