All the world’s a stage

Jag kommer att tillbringa dagen med en uppsats om Shakespeare som jag ska opponera på om några dagar. Den handlar om två av de historiska pjäserna, Richard III och Henry V, och hur de fiktiva kungakaraktärerna i dem agerar som vore de skådespelare på en scen. Vilket de ju är i verkligheten. Fast inte i pjäsen. Jag blir lite snurrig av att tänka på det.

I övrigt har jag massor av lånade och köpta böcker som står och väntar på mig i hyllan, men ingen som jag riktigt har känt för de senaste dagarna. Jag är halvvägs igenom Ian McEwans Solar och Mary Butts Armed with Madness, men båda känns alldeles för intellektuellt stimulerande för mig just nu. Jag skulle vilja läsa en Agatha Christie, en Jane Austen eller en lättsam men välskriven chick-litroman idag, det vill säga något av bra kvalitet men som inte kräver något av mig. Ren avkopplingslitteratur. Har ni några förslag på bra sådan?

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Masteruppsats, Tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till All the world’s a stage

  1. Emmas Bokhylla skriver:

    Nar jag ar pa det humoret brukar jag lasa om en gammal ”klassiker” till chick-litt, som ”Sushi for nyborjare” av Marian Keys. Eller ”Holy Fools”av Joanne Harris.

Kommentera

