Klassiker som jag ogillar 5

Der Steppenwolf (1927) av Hermann Hesse handlar om Harry Haller, en man i vars inre läsaren tas med på en psykologiska resa. Haller påminner mig på ett obehagligt sätt om Humbert i Lolita (1955): en ensam, medelålders man som inte har ett normalt förhållningssätt till omvärlden och andra människor. De är dessutom båda extremt elitistiska, då de anser sig själva vara mycket mer intelligenta och mer kultiverade än den stora massan. Utöver den osympatiske huvudkaraktären, har jag svårt för att ta till mig den faktiska handlingen i boken. Fram tills dess att Haller kommer till den konstiga teatern, där han får prova på en massa märkliga upplevelser, händer inte så värst mycket av intresse. Att följa protagonisten i hans gråa vardag känns oftare som en oundviklig transportsträcka än som njutbar text. Hallers möte med den unga kvinnan Hermine, som försöker introducera honom för festande och passionerade möten, känns lite krystat. Varför skulle någon som hon intressera sig för den här mannen? Det känns väldigt osannolikt att någon annan än hans snustorra akademikerkompisar skulle vilja umgås med honom.

Det kan hända att jag, likt Textappeal, bara skulle behöva diskutera boken med någon, att jag behöver en till genomläsning eller att någon typ av analysvägledning skulle kunna hjälpa mig att tycka bättre om Stäppvargen. Men på egen hand klarar jag det inte.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Romaner, Tysk litteratur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Klassiker som jag ogillar 5

  1. Ingrid skriver:

    Jag hade en period när jag nästan uteslutande läste Hesses böcker- den bok jag tyckte sämst om var just ”Stäppvargen”. Alldeles för eländigt grått för mig (även om ”Unterm Rad” inte heller var särskilt ”hejsan” var den lättare att ta till sig , tyckte jag). Svart är att föredra framför grått som är en väldigt trist färg…..

    • Sanna skriver:

      Håller med om att det förmodligen är lättare att läsa om riktig misär än om tråkig, deprimerande vardag.

      Vilken bok av Hesse tycker du bäst om?

  2. bokstödet skriver:

    Stäppvargen som jag tyckte så mycket om när jag läste den. Jag var visserligen väldigt ung när jag hade min Hesseperiod. Jag har funderingar på att läsa om den.

    • Sanna skriver:

      Vad var det du tyckte var bra med den? Det kan ju vara så att jag har missat hela poängen. Jag tror verkligen inte att jag riktigt förstod den ordentligt.

  3. Emma skriver:

    Den har har jag faktiskt inte last, men hort mycket om. Borde lasa sa att jag ar i kapp med dina ogillade klassiker, det ar kul att diskutera!

    • Sanna skriver:

      Ja, när man tycker så olika som vi ibland verkar göra tvingas man att verkligen fundera över varför man tycker illa eller bra om det ena och det andra. Roligt att du tycker om inläggen 🙂

Kommentera

