The Land of Green Ginger (1927) av Winifred Holtby

Det har tagit ovanligt lång tid för mig att läsa ut The Land of Green Ginger, men det är varken för att den är särskilt lång eller för att den är dåligt skriven; historien är helt enkelt så oerhört deprimerande att jag fann den svår att ta till mig i större doser. Men, och det här vill jag understryka, det betyder inte att boken är dålig. Snarare tvärtom.

Romanen handlar om Joanna som föds i Sydafrika men blir skeppad till sina mostrar i England som spädbarn efter att hennes mor avlidit. Där har hon en lycklig barndom och uppväxt, full av längtan efter resor och äventyr. Under första världskriget träffar hon Teddy, en ung man som just ska till att åka till fronten. Han verkar full av charm och vigör och säger till Joanna att han har världen i sin hand. Hon blir kär och gifter sig med honom innan han drar iväg till Frankrike.

Lyckligtvis överlever Teddy skyttegravarna, men blir svårt sjuk och hamnar på sanatorium istället. Joannas drömmar om ett lyckligt liv som maka och mor slås i spillror när hon får reda på att hennes man har lungtuberkulos. Deras hårda liv på en bondgård i Yorkshire tar sin början. Joanna föder två döttrar, men tvingas likaledes arbeta dag och natt på gården för att familjen ska kunna överleva. Hennes dagdrömmar om främmande länder är det enda som håller henne vid liv; hennes optimism är förbluffande svår att ta kål på, även om Teddy och deras grannar gör sitt bästa. Hon får höra den ena brutala anklagelsen efter den andra, men är alltid oskyldig och håller hela tiden huvudet högt.

Joanna är en ovanlig karaktär som verkligen gör intryck på läsaren. Hade det inte varit för hennes speciella personlighet, så hade jag nog inte orkat mig genom boken, för den är verkligen smockfull av elände. Men det är intressant, tankeväckande elände som upplevs av en hedervärd hjältinna och det är det som gör romanen läsvärd.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Brittisk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till The Land of Green Ginger (1927) av Winifred Holtby

  1. Ingrid skriver:

    Den skulle jag gärna vilja läsa- trots det deprimerande innehållet. Jag tycker om titeln också… ”The Land of Green Ginger”

  2. Emmas Bokhylla skriver:

    Oj, det tar upp en av mina varsta mardrommar – att man skall fastna nagonstans i livet och aldrig komma vidare, utan att nagon ens forstar varfor man vill det man vill och kanske till och med hanar en for det! Brrr!
    Jag ar valdigt glad att mitt liv ar valdigt annorlunda, men sadant styr man forstas sjalv pa helt andra satt nu for tiden…Och krig forandrar alltid sa mycket.

    Vad ville jag saga med det har bluddret? Att den verkar bra. Tack for tipset!

    • Sanna skriver:

      Ja, boken beskriver verkligen en riktigt läskig kvinnofälla… Hu. Man tackar sin lyckliga stjärna att det finns andra möjligheter för kvinnor idag.

Kommentera

