Klassiker som jag ogillar 2

På bilden ovan visas ett omslag som får mig att rysa, inte bara för att det är så vansinnigt fult, utan också på grund av minnet av min dåliga läsupplevelse. Dagens avskydda klassiker är alltså Of Mice and Men (1937) av John Steinbeck, som jag försökte läsa på svenska under gymnasietiden. Jag skriver försökte, eftersom jag faktiskt gav upp någonstans mitt i boken, vilket kan tyckas ganska svagt med tanke på att det här är en kortroman på lite drygt 100 sidor, men det kan kanske ge er en uppfattning om hur mycket ovilja den här boken ingav mig.

Mitt största problem med Möss och människor är karaktären Lennie Small: den jättelike, efterblivne mannen som bara vill stryka med handen över mjuka saker. Han blir anklagad för våldtäktsförsök och kramar ihjäl en hundvalp på grund av den olyckliga kombinationen av övernaturlig styrka, låg intelligens och lusten att vidröra mjuka saker. Jag förstår inte poängen, utan blir bara illa till mods av att läsa den här typen av berättelser som redan på första sidan skriker till läsaren: ”Det här kommer inte att sluta bra!”

Efter den här upplevelsen levde jag länge med uppfattningen att Steinbeck inte är något för mig. Lyckligtvis kom jag över min Steinbeck-fobi förra året, då jag gav mig på hans tegelsten East of Eden (1952), efter en rekommendation från en litteraturstuderande kompis som försäkrade mig om att Steinbecks författarskap är väldigt varierat. Har ni andra tips på bra Steinbeck-böcker man ska läsa (eller dåliga som man bör undvika)?

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Klassiker som jag ogillar 2

  1. Emmas Bokhylla skriver:

    Vi hade ”Of Mice and Men” som tema nar jag laste Engelska C pa gymnasiet. Laste boken, sag filmen och gick pa teater. Jag var ratt trott pa den till slut, maste jag saga. Tyckte att boken var ratt bra, aven om jag ocksa hade problem med den krypande kanslan av ”snaaart gar allt at helvet”. Har inte last nagot mer av Steinbeck, men jag har ”Oster om Eden” liggandes nagonstans hemma, inkopt pa en bokrea for en herrans massa ar sedan. Far se hur det gar med den!

    • Sanna skriver:

      Det finns väl en viss risk att man blir motvals när en viss bok trycks ner i halsen på en gång efter annan…

      Men Öster om Eden kan jag verkligen rekommendera!

  2. snowflake skriver:

    Usch ja, den är så otäck att den knappt är läsbar. Samma med filmen, nån svartvit ångestframkallande hsitoria som jag råkade se tio minuter av. Jag håller med dig fullständigt!

    Och omslaget var vedervärdigt. Tycker en råttfobiker.

    • Sanna skriver:

      Usch, en filmatisering?! Låter hemskt!

      • snowflake skriver:

        Det kanske var ett tv-inslag om en teaterföreställning, kom jag på nu. Jobbigt var det i alla fall.

      • snowflake skriver:

        Nej, nu vet jag vad det var: en repetition av pjäsen som jag var tvungen att bevaka. Hur kan jag minnas det som en svartvit film??!? Måste ha försökt förtränga.

        • Sanna skriver:

          Haha, usch, pjäs eller svartvit film, jag hade inte sett någotdera! Jag tycker att det låter som att du borde fortsätta förtränga den här upplevelsen….

  3. Ingrid skriver:

    Jag gillar ”Tortilla Flat” väldigt mycket- den är både rolig och sorglig. (Den läste jag i gymnasiet… en av mina första böcker på ”originalspråk”). ”Möss och människor” minns jag inte mycket av- jag har den i hyllorna någonstans. (Den är ”hopslagen” med ”Den röda ponnyn” som jag tror att jag grät floder till en gång för mycket länge sedan….)

  4. tekoppenstankar skriver:

    Jag gillade Mice and Men när jag läste den på engelska i nian. Definitivt en av de klassiker jag skattar högst. Minimalistiskt, stilistiskt, estetiskt – och obehaglig, på rätt sätt.

  5. Majvor skriver:

    Vredens druvor är en av mina favoritromaner och en av de få jag då och då läser om.

  6. Virginia skriver:

    ”Vredens druvor” – suverän!!

  7. kynokefal skriver:

    Han har skrivit många bra böcker. Utöver tidigare nämnda tycker jag att De himmelska ängderna och Kung Arthur och hans ädla riddare (bortse från titeln). Bäst är dock Riddarna kring Dannys bord och Öster om Eden.

  8. Michis skriver:

    Vredens druvor är bra.

Kommentera

