Klassiker som jag ogillar 1

Jessica på Ord och inga visor har skrivit om två klassiker som hon inte fattar prylen med och inspirerar den lilla härmapan i mig. Jag skriver ju generellt sett inte så ofta sågningar eftersom jag nästan bara läser böcker som jag själv väljer, men nu är det dags för lite negativitet på den här bloggen! Härmed inleds alltså en serie inlägg om klassiker som jag inte gillar.

Nineteen Eighty-Four (1949) av George Orwell är dystopiromanen som myntade uttrycket ”Big Brother”, eller ”storebror ser dig” som det översattes till på svenska, samt en mängd andra uttryck och koncept som numera är väletablerade i populärkulturen. Jag läste den för ungefär tio år sedan och hade stora problem med att överhuvudtaget ta mig igenom den. Det som främst avstötte mig från boken var den oerhört nedslående känslan som texten förmedlar. Naturligtvis är det i allra högsta grad meningen, men jag klarar inte av en historia som bara är pessimistisk hela vägen. Jag minns även att jag störde mig på en del av de futuristiska elementen som Orwell hade tänkt sig i språket, som t.ex. begreppet nyspråk, en slags fördumningsmekanism som syftar till att begränsa människors tankeförmåga genom deras språk. Det verkar vara en intressant tanke, men hur kontrollerar man varje individs språk? Det måste vara omöjligt. Huvudpersonen Winston är också en källa till missnöje för mig som läsare. Maken till en mer pretentiös, patetisk och oälskbar huvudkaraktär har jag sällan skådat.

Det kan ha varit så att jag reagerade så starkt på den här boken för att den avger en sådan klaustrofobisk känsla av att vara instängd i ett samhälle man inte kan ta sig bort ifrån och som bara vill en ont. Men det kan också bero på att jag läste den i svensk översättning, något som jag i princip aldrig längre gör av anledningen att det finns för många dåliga översättningar av bra böcker. Jag kan inte påstå att jag är sugen på att ge 1984 en andra chans, men man vet aldrig. Jag kanske ger mig på den igen på engelska och i så fall får jag väl försöka hålla sinnet öppet; det var trots allt ett tag sedan jag läste den och man utvecklas (förhoppningsvis) jämt och ständigt.

Vad säger ni om 1984?

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Brittisk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Klassiker som jag ogillar 1

  1. jessica skriver:

    Roligt med en sådan här serie! Jag älskar 1984 ! Haha. Dels är jag öht förtjust i alltigenom samhällskritiska och dystopiska romaner och dels så fångade romanen mig och gav upphov till många och långa diskussioner med folk i min omgivning. Så olika man kan tycka!

    • Sanna skriver:

      Det var helt din förtjänst Jessica, jag snodde ju din idé!

      Jag tycker om Aldous Huxleys Brave New World och Juli Zehs Corpus Delicti, men i övrigt kan jag nog fastslå att jag har svårt för dystopier. Men jag håller med om att de oftast inspirerar till intressanta diskussioner!

  2. tekoppenstankar skriver:

    Jag gillade den också 🙂

  3. bokstödet skriver:

    Jag har påbörjat det någon gång med inte fortsatt att läsa den. Jag har inte tänkt att påbörja den igen. Den har ingen dragning till mig.

  4. Petter Eremiten skriver:

    1984 är ju en uppgörelse med Sovjetunionen under Stalin. Årtalet 1984 är en förvrängning av året 1984, när Orwell skrev boken.
    Nyspråket finns ju. Ett exempel: när nedskärningar inom till exempel äldreomsorgen kallas besparingar.

    Med vänlig hälsning

    Petter Eremiten

    • Sanna skriver:

      Hej Petter! Jo visst är det fantastiskt, hemskt och obehagligt att flera av Orwells idéer ändå tagits i bruk i verkligheten.

  5. Emmas Bokhylla skriver:

    Jag laste den for forsta gangen i hostas och gillade den, speciellt den klaustrofibiska kanslan och samhallets envetna kamp att krossa allt och alla, in i minsta detalj.

    Men kanske inte min favoritbok, dirket och anledningen kan mycket val vara det faktum att den tranger sig pa, lite for nara, for att det skall vara helt bekvam!

    Bra initiativ till tema, alla har vi nog klassiker som vi hatar! 😉

    • Sanna skriver:

      Ja, jag tror du slår huvudet på spiken där: den går en för nära inpå skinnet. För nära för mig i alla fall!

      Det var Jessicas (ordochingavisor.se) idé, det här med ogillade klassiker. Det är en rätt rolig grej att diskutera; oftast har man så väldigt starka åsikter om klassiker. Undrar just varför det är så?

      • Emmas Bokhylla skriver:

        Jag tror att det handlar lite om att man ”ska” gilla klassiker, och att manga blir fornarmade om man inte gor det. Lite ‘vem tror DU att du ar’ och ‘X antal ar och X antal manniskor gillar den, det ar dig det ar fel pa!’. Sa har jag upplevt det i alla fall om jag har pratat negativt om klassiker med vissa manniskor.

        Personligen tror jag att det handlar lite om att folk undrar, ‘vad ar det du ser som inte JAG ser, jag gillade den ju…?’. Lattare att klanka ner pa den som inte gillar an att omvardera uppfattningen och bryta sig los fran grupptrycket.

        • Sanna skriver:

          Ja, du har nog rätt. Klassiker är ju per definition gamla böcker som fortfarande är värda uppmärksamhet och då blir det ju knasigt när någon inte tycker om dem. Det är himla roligt att diskutera i alla fall. Man kan ju t.ex. tänka sig att olika klassiker är olika mycket populära under olika tider i historien.

  6. snowflake skriver:

    men nu har du fel! 1984 är en av nutidshistoriens viktigaste böcker och man kan läsa den på så många sätt. Läs om den om några år så får du se att du läser en helt annan bok. (Det gjorde jag. Hittade så väldigt mycket i den när jag läste om för ett par år sen, i samband med en kurs. http://snowflakesinrain.wordpress.com/2008/10/14/science-fiction-kurs-orwell/)

    MEN! Jag tror att jag upptäckt det verkliga skälet till att du avskyr dessa böcker: Båda har råttor i sig. Det har jag full förståelse för.

    • Sanna skriver:

      Snowflake, det där med råttorna… Ja, du kan faktiskt ha rätt. Jag kan inte påstå att jag tycker om böcker med äckligt innehåll och råttor är ju som bekant äckliga. Det enda jag kan tänka mig som hade varit värre är böcker som handlar om spindlar, men en sådan bok hade jag inte ens tagit i med tång. Brrr.

      Jag kanske läser om 1984 någon gång som sagt, men jag får nog mogna lite till först! 😉

  7. Josefin skriver:

    Kul tema! (Hittade hit via Emmas bokhylla.)
    1984 var verkligen en besvikelse! Precis som du så tyckte jag att den var för erbarmerligt dyster. Lämnade mig med en hopplös känsla och ganska mycket nöjdhet över att 1984 redan har varit.

Kommentera

