Om jag hade varit färdig med uppsatsen…

…så hade jag läst The Shutter of Snow (1930) av Emily Holmes Coleman och druckit en kopp jasminte idag. I helgen läste jag de första tjugo sidorna och kan därmed meddela att boken är väldigt lovande, men verkar vara oerhört tung att läsa på grund av sitt innehåll. Romanen handlar om en kvinna som ligger på mentalsjukhus efter att ha drabbats av förlossningsdepression. Man kastas rakt in i hennes situation och sinne, vilket direkt skapar en kvävande, klaustrofobisk känsla hos läsaren. Det krävs alltså att man orkar med lite jobbigt, men jag tror definitivt att det är värt ansträngningen. The Shutter of Snow är Colemans enda utgivna roman, men hon skrev mycket dagboksanteckningar under sitt liv tillsammans med andra modernistiska personligheter, bland andra Djuna Barnes.

Men jag är ju inte färdig än. Så istället blir det till att skriva analys om The Aloe. Fast jasminteet får jag dricka ändå.

 

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Masteruppsats, Nordamerikansk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Om jag hade varit färdig med uppsatsen…

  1. Elisabeth skriver:

    Tack för boktips och lycka till med masteruppsatsen. Som läsare blir jag nyfiken på val av ämne som du fördjupar dig i?

    • Sanna skriver:

      Hej och tack Elisabeth! Jag skriver om relationer mellan mödrar och döttrar i tre modernistiska romaner: To the Lighthouse av Virginia Woolf, Ryder av Djuna Barnes och The Aloe av Katherine Mansfield. Om du känner för att läsa mer ingående om detta, så har jag skrivit en hel del inlägg som alla ligger i kategorin ”Masteruppsats” 🙂

  2. tekoppenstankar skriver:

    Oj, den hade jag missat! Tack för tips 🙂

  3. snowflake skriver:

    ojojoj vad du ofta kommer med helt nya tips på författare jag VET att jag skulle gilla.

  4. Emmas Bokhylla skriver:

    Ja, jag haller med Snowflake, har far jag alltid en massa tips pa forfattare som ar nya for mig och verkar oerhort spannande! Hur akn du ha sa himla bra koll?

    Dessutom, jag veet att det ar surt med allt man far forsaka nar man skriver uppsats, men det kommer ju till ett slut! Och da kan man BADA i alla underbara saker som man har langtat efter!

    • Sanna skriver:

      Grattis Emma, din kommentar blev nummer 500 på bloggen! Jag borde nästan dela ut någon sorts pris… Du har ju dessutom bloggfödelsedag snart. Vad önskas i present? 🙂

      Jag har ju snöat in på modernistiska kvinnor och bland dem finns så himla många spännande men bortglömda författare, så det är där de flesta av mina tips kommer ifrån. Jag tror att det är lättare att hitta de där riktiga guldkornen när man zoomar in på en viss period, rörelse eller geografiskt område ett tag.

      Ja, jag ser verkligen fram emot att snart få förlora mig i allt som ackumulerats på att-läsa-listan under mars och april! Men samtidigt så finns det inget jag tycker är så roligt som att skriva uppsats; att få dyka ner i ett ämne handlöst och obehindrat under flera månaders tid. Det är så dubbelt, det där.

      • Emmas Bokhylla skriver:

        Ah, nummer 500, jag kanner mig hedrad! Pris? Aran ar det viktigaste!

        Jag blir som sagt oerhort inspirerad av bockerna du laser och har funderat pa en sak; Nar jag forverkligar min drom om att starta bokforlag (nar jag har pengar, tid och ar tillbaka i Sverige), kan inte du vara min secret adviser pa bra bocker att ge ut? Jag lovar gratis ex av varje bok! 😉

        Ja, visst ar det dubbelt! Sjalv brukade jag snoa in sa att ajg at-sov-levde uppsats!

        • Sanna skriver:

          Äran är din 😉

          Klart jag vill jobba på ditt framtida bokförlag! Gratis ex är väl all lön någon kan behöva; vad ska man med pengar till förutom att köpa böcker liksom…? 🙂 Nä men det låter faktiskt som en underbar dröm du har där. Tänk att få ha den makten, att få bestämma vilka böcker och manus som ska ges ut (och inte!) helt enligt eget huvud. (Nu tänker jag mig förstås att man har så mycket pengar att pumpa in i företaget att man inte alls behöver bry sig om marknaden…)

        • Emmas Bokhylla skriver:

          Tack, jag skall bara den med stolthet!

          Ja, precis, det vore det basta! Att bara kunna det ut man gillar och kunna satsa pa det! Och garna kunna ha makten att paverka lasvanor!

          Det blir nog inte bara recex, tankte att det skulle finnas nagon slags kommission for tips som resulterar i utgivningar. Vet inte om det gar att fa det att funka i verkligenheten, men man kan ju alltid hoppas! *drommer*

        • Sanna skriver:

          Det låter verkligen som en fantastisk framtidsplan. Hoppas den går i uppfyllelse någon gång! I så fall är jag full av utgivningstips 🙂

Kommentera

