Murakamimåndag

Usch, vad alla är trötta på den där Toru Okada nu! Har just läst till sidan 600 i Fågeln som vrider upp världen samt lyssnat till Kafka & Co. och P1 Bokcirkeln tala om den näst sista etappen av Murakamiläsningen. De flesta (förutom Babben) verkar känna som jag, det vill säga en viss uppgivenhet och irritation, inför bokens handling och inte minst huvudperson. Det händer hela tiden massor samtidigt som det känns som om förloppet är stillastående. Man väntar hela tiden på en upplösning, på att få svar på sina frågor och på att Kumiko ska komma tillbaka. Men det verkar ju dröja, om det ens sker överhuvudtaget. Jag kan bara säga att jag förmodligen inte hade läst ut boken på egen hand, så om podcasterna inte hade varit så roliga att lyssna till så hade jag kanske aldrig tagit mig igenom min första Murakami. Det ska Kafka på jobbet, A fraction of the web och Illusionernas blogg ha en stor eloge för: tack för att ni står mig bi! 🙂

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Japansk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Murakamimåndag

  1. Fru E skriver:

    Jag är inte heller så säker på att allt kommer att få sin förklaring i slutet… Ändå tycker jag att det här avsnittet var bättre än det förra. Håll ut, bara ett kvar nu! 😉

  2. Kafka på jobbet skriver:

    Stort jättetack för att du lyssnar! Det känns skönt att veta att vi är fler som släpar på Torus börda (eller bördan av Toru, beroende på dagsformen).

  3. tekoppenstankar skriver:

    Sputnikälskling, South of the Border West of the sun, After Dark och The Elephant Vanishes rekommenderas! Själv har jag inte läst fågelboken, men jag älskar dessa fyra!

    • Sanna skriver:

      Åh tack för dessa tips! Jag vill ju inte ge upp helt om Murakami bara för att fågelboken är lite svår att förlika sig med.

Kommentera

