The Summer Without Men (2011) av Siri Hustvedt

Precis som Bokbabbel skrev för ett tag sedan, är Siri Hustvedts senaste roman något av en genialisk lättviktare. Det går otroligt snabbt att läsa och den kräver inga herkulesansträngningar av intellektet, men samtidigt så är den så pass engagerande att jag läste alla de 200 sidorna i ett sträck. Man sugs in i klimakteriehjältinnans värld och vill stanna där. Mia, som just har blivit lämnad av sin man för en ung fransyska (kan det bli mer klassiskt?), spenderar en sommar i sin barndomsstad: Bonden, Minnesota. Hon tilltalar läsaren med förtrolig ton och berättar om kvinnor i flera olika åldrar som hon träffar i den lilla staden: treåringen Flora som inte ännu hyser några hämningar, det pubertala tjejgänget som testar sig själva och varandra med grymma intriger, den unga tvåbarnsmamman som kämpar för att hålla ihop sitt äktenskap, de gamla damerna på äldrevården som försöker göra det bästa av den tid de har kvar i livet. Mia blandar dessa livsöden med sina egna subjektiva upplevelser av en vistelse på psyket, sina och andras minnen samt feministiska iakttagelser av samhället. Boken är en kavalkad av kvinnors upplevelser i dagens Amerika, positiva som negativa, glada som sorgliga, stora som små.

Dessutom älskar jag omslaget.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till The Summer Without Men (2011) av Siri Hustvedt

  1. bokklok skriver:

    Roligt att höra att du gillade den. Jag tyckte mycket om ”Vad jag älskade”, men blev besviken på ”Sorgesång”. Ser fram emot denna!

    • Sanna skriver:

      Jag har läst Sorrows of an American (Sorgesång) och The Shaking Woman tidigare, jag gillade dem båda. Många verkar tycka som du, att Vad jag älskade är bättre. Jag måste ge mig tid till att läsa den också snart!

  2. Åh, den låter verkligen lovande! 🙂

Kommentera

