Stridsbergkväll

Ikväll ska jag gå och se Medealand på Intiman. Det är Sara Stridsberg som har skrivit och det bådar ju gott. Finns det någon i detta avlånga land som inte tycker om Sara Stridsberg?? Tekoppen har läst pjäsen och recenserade den i slutet av förra året. Jag har läst Euripides Medea någon gång under mina litteraturvetenskapsstudier och jag vill minnas att den berörde mig djupt. Om sanningen ska fram är jag faktiskt lite nervös inför kvällens upplevelse; jag tycker teater kan vara ganska jobbigt när det väcker för mycket känslor, men å andra sidan är det ju det som gör en bra pjäs. Jag får väl dricka en kopp kamomillte och meditera en stund innan jag går in i Medeas värld.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Svensk litteratur, Teater och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Stridsbergkväll

  1. tekoppenstankar skriver:

    Du påminner mig om att jag borde fortsätta med mitt Medea-maraton, hittade ju 2 böcker till som utgick från Medeamyten,… men den dagen, den sorgen 😉

  2. Sanna skriver:

    Åh, låter spännande! Vilka böcker var det?

    • tekoppenstankar skriver:

      Citerar från min blogg: ”Jag skriver ett inlägg om Euripides Medea och Sara Stridbergs Medealand. Jag får, nästa dag, en kommentar om att jag borde läsa Willy Kyrklunds Medea från Mbongo ”när jag ändå är i farten”. Jag googlar titeln och hittar genast Christa Wolfs Medea. Röster. En roman. Några klick senare har jag beställt båda dessa titlar på bokbörsen.”

Kommentera

