Daphne du Maurier, Winifred Holtby & Rose Macaulay

Fler roligheter uthämtade, denna gång från biblioteket. Daphne du Mauriers Rebecca (1938) är en välkänd klassiker som jag pinsamt nog inte har läst än. Nu är det äntligen dags och förväntningarna på kvaliteten är farligt höga!

 

Winifred Holtby och Rose Macaulay är två brittiska författarinnor från 1900-talets början som har hamnat i skymundan i litteraturhistorien. Holtbys The Land of Green Ginger (1927) handlar om en kvinnas kamp mot sin tråkiga tillvaro, isolerad på den engelska landsbygden tillsammans med sin sjuke make. Macaulays Told by an Idiot (1923) är en familjehistoria som utspelar sig i slutet av 1800-talet. Ser fram emot de här två också!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Boklån, Brittisk litteratur, Romaner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Daphne du Maurier, Winifred Holtby & Rose Macaulay

  1. Ingrid skriver:

    ”Rebecca” tyckte jag mycket om – Holtby är jag väldigt intresserad av (jag har en av hennes böcker i min hylla men det är så liten stil att jag drar mig för att läsa… jag är spänd på vad du tycker om ”The Land of Green Ginger”- och Macaulay… (Vackra böcker de ger ut, Virago….) Jag tror att du har många fina lässtunder att se fram emot.

Kommentera

