Januarimorgon

Just nu njuter jag av en kopp mullbärste (courtesy of Tekoppen) och en omläsning av Virginia Woolfs To the Lighthouse. Det kommer att gå åt många små klisterlappar idag…

It was as if the water floated off and set sailing thoughts which had grown stagnant on dry land, and gave to their bodies even some sort of physical relief. First, the pulse of colour flooded the bay with blue, and the heart expanded with it and the body swam, only the next instant to be checked and chilled by the prickly blackness on the ruffled waves. Then, up behind the great black rock, almost every evening spurted irregularly, so that one had to watch for it and it was a delight when it came, a fountain of white water; and then, while one waited for that, one watched, on the pale semicircular beach, wave after wave shedding again and again smoothly a film of mother-of-pearl. (Part 1, ch. iv)

Säg mig den som inte längtar efter en ljum sommarkväll vid havet!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Brittisk litteratur, Masteruppsats och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Januarimorgon

  1. violen skriver:

    Gillar dina klisterlappar! Har sådana själv också. Jag undrar, har du nåt system med dina lappar, ser olika färger t.ex.? och vissa står det nåt på…..är bara nyfiken helt enkelt…..:-)

    • Sanna skriver:

      Jag brukar anteckna i kollegieblock, men jag tänkte att detta systemet skulle vara smidigare just för uppsatsprojektet jag håller på med (intalade jag mig själv i affären för att jag kände en barnslig lust att köpa färgglada klisterlappar). Färgerna står för olika saker (t.ex. de rosa lapparna = Mrs. Ramsays i förhållande till andra kvinnor) och anteckningarna är bara stödord så att jag ska komma ihåg varför jag tyckte att just det stället i texten var värt att uppmärksamma. Jag glömmer väldigt snabbt… 🙂

  2. Vixxtoria skriver:

    Jag kan till och med tänka mig en ljum sommarkväll långt från havet. Det kan till och med få regna lite lätt. Vad som helst som gör att jag inte behöver skrapa rutor och ta på mig vantar är bra.

    Snygg utgåva förresten, men den verkar väldigt tjock jämfört med min pocket hemma. Är det en kommenterad version eller nåt?

    • Sanna skriver:

      Luntan innehåller inte mindre än åtta verk av Woolf; jag hittade den på Pocket i Lund (Skomakaregatan) för typ 150 kronor, vilket jag tyckte var löjligt billigt, särskilt som den är inbunden. Visst, den är lite klumpig och tung att sitta med, men det var ett kap som inte gick att motstå…

  3. Helena skriver:

    Men söta, nu kan jag med läsa din blogg:)…PS….jag älskar med klisterlappar, men de är enbart till för mitt korta minne…

  4. Liselotte skriver:

    Smart system med lapparna! Ser att du har samma upplaga av Woolfs verk som jag. När jag hittade boken tyckte jag att det var ett riktigt kap, 121 kr på Bokus, så nu kan jag frossa i hennes romaner. 🙂

  5. Sanna skriver:

    Javisst är det underbart när man får så mycket för så lite!

Kommentera

