Bokhyllan har fått tillökning…

I julas fick jag en hel drös med presentkort på Adlibris och det är ju bäst att använda upp dem så snart som möjligt, eller hur? 😉

Därför har jag nu fått hem ett alldeles eget exemplar av Mary Douglas klassiker inom antropologin: Purity and Danger (1966). Det är en sådan bok som jag har lånat och lånat om ca en miljon gånger från biblioteket, så detta tillskott kommer definitivt att spara mig en hel del pengar i förseningsavgifter… Det finns dock ett aber. Omslagsbilden kan vara något av det värsta jag sett, även i jämförelse med den lite tråkiga bilden på tidigare utgåvor. Jag menar, ett sunkigt handfat och en välanvänd bit tvål? Nej nej och åter nej.

Howards End (1910) av E.M. Forster är en klassiker jag tänkt läsa länge och som plötsligt blev högaktuell tack vare min uppsats. I boken Mothering Modernity av Marylu Hill tillägnas den ett helt kapitel, så den ska bli trevlig att sätta tänderna i.

Slutligen var jag tvungen att, inspirerad av Snowflake, köpa Sylvia Plaths dagböcker. Jag tycker att The Bell Jar är en av de bästa böckerna som någonsin har skrivits, så när Snowflake hade sin Plath-period satt jag alltså här hemma och längtade efter mer Sylvia.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Bokköp och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Bokhyllan har fått tillökning…

  1. Maria Tomsby skriver:

    Hahaha, jag måste säga att jag gillade den där handfatsbilden:)

  2. tekoppenstankar skriver:

    Jag tycker också att handfatsbilden är perfekt till den boken ^^

    Har du läst ”Maurice” av Forster?

  3. tekoppenstankar skriver:

    ”Ett rum med utsikt” är däremot inte mycket att rekommendera.

  4. snowflake skriver:

    Jag backar upp din åsikt om handfatsomslaget – vidrigt fult. Jag skulle aldrig köpa den.
    Idag på Kulturradion (tror jag) var det en som sa ”man ska ju aldrig döma boken efter omslaget, det vet alla”, men det gör jag hela tiden. 🙂

    Härligt att du läser Sylvia!

Kommentera

