Upp som en sol och ner som en pannkaka

Varför är det så att man ena dagen kan klämma ur sig fem sidor fantastisk text på några timmar och den andra sitter man och kämpar och kämpar utan att få ur sig en enda livsduglig paragraf? Denna veckan började så bra, uppsatsskrivningsmässigt, men idag känns det som om jag kört fast. Men så får man påminna sig om att precis sådär är det ju att skriva uppsats: vissa dagar har man fullt av förtroende och kärlek till projektet, andra dagar är man färdig att kasta in handduken.

Jag har alltid undrat om det finns någon gyllene regel för skrivande; någon formel för arbetsgångens upplägg som underlättar. Jag vill gärna tro att det existerar ett tillvägagångssätt som fungerar optimalt just för mig; naturligtvis föredrar olika människor att arbeta på olika sätt. Under mina år av uppsatsskrivning på universitetet tror jag har resulterat i en hyfsat god förståelse av min egen kapacitet och hur jag jobbar bäst, men det är definitivt inget som slipats till perfektion än. Jag tänker: ska jag bara jobba med texten varannan dag, eller är det kanske bättre att jobba med den intensivt under de fem veckodagarna och helt låta den vila under helgen? Ska jag hoppa fram och tillbaka och skriva på olika avsnitt samtidigt eller blir det enklare att ta ett i sänder? Och så vidare.

Ibland tror jag att om jag inte tänkte så mycket på hur jag gör saker så hade jag kanske fått mer gjort…

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Masteruppsats, Tankar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Upp som en sol och ner som en pannkaka

  1. Tekoppen skriver:

    Lycka till! Det kommer att gå bra och de dåliga dagarna får en ta 😉

  2. Sara BE skriver:

    I bland har man dagar när man inte får något skrivet, så är det bara. Men det betyder inte att hjärnan inte jobbar vidare. Ta det som det kommer! 🙂

  3. Sanna skriver:

    Tack Tekoppen & Sara för de uppmuntrande orden! Nu känns det bättre 🙂

Kommentera

