Är du en Kristeva-dummy?

Gillar du Kristevas tankar men förstår inte ett skvatt av vad hon skriver? Då kan jag verkligen rekommendera den här boken: Julia Kristeva av Noëlle McAfee. Jag har suttit och skrivit om Kristevas abjektionsteori under snart åtta timmar idag och det hade resulterat i långt mycket mer frustration om jag inte haft den här lilla guldklimpen till hjälp. Att uttyda klara budskap ur hennes Powers of Horror: An Essay On Abjection på egen hand (och sedan formulera om det i egna, smarta reflektioner) tar oerhört mycket tid och ännu mer klartänkthet. Men med den här bokens uppbackning blev det helt plötsligt ett görbart projekt att sitta och analysera Kristeva hela långa dan. Den är ungefär som en ”Kristeva for dummies” (inte för att jag tycker att man ska känna sig som en dummy om man inte orkar med originaltexterna…). Serien (Routledge Critical Thinkers) innehåller massor av andra spännande filosofer vars egna texter man kanske behöver en lättfattlig summering av: Deleuze, Ricoeur, Foucault m.fl.

Uppdatering: Naturligtvis är det Tekoppen som har tipsat från början, ett stort tack till henne för en bra början på mitt skrivande! 🙂

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Facklitteratur, Masteruppsats och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Är du en Kristeva-dummy?

  1. Tekoppen skriver:

    Minns vem som tipsade ;P Serien är bra fast jag v-ä-g-r-a-r ta i den som handlar om Herr F ^_^

    • Sanna skriver:

      Det hade jag glömt 😉 Jag har fått så många bra tips av dig så jag kan inte hålla reda på alla!

      Är det Foucault som menas? Är den boken inte bra?

      • Tekoppen skriver:

        Haha, smicker, det är rätt taktik 😉 Ja jag menar Foucault och att det skulle knäcka mitt självförtroende att röra vid en ”Foucault for dummies”. Även om jag har läst i andra sammanfattningar av Foucault, introduktioner till Foucault o.s.v. så vill jag helst ha Foucaults egna texter, hur snåriga de än är.

  2. Tekoppen skriver:

    ”…for dummies” är förresten en väldigt bra sammanfattning!

  3. snowflake skriver:

    Aha, det här låter som en välbehövlig bok. Jag blev väldigt förtjust i en bok av Kristeva (Stabat Mater?) för länge sen, men jag förstod på sin höjd 30 procent av innehållet. Nån gång när jag plötsligt får oceaner av tid kanske jag kan låna den av dig…? Typ 2024 eller så.

    • Sanna skriver:

      Haha, visst, fast då har jag nog hunnit lämna tillbaka den till biblioteket! 😉
      Å andra sidan har jag kanske hunnit köpa mig ett eget ex vid det laget, så hör du av dig bara! 🙂

  4. Mind the Book skriver:

    tack till båda för Kristeva-for-Dummies

Kommentera

