Uppgjorda planer

Nu när min mage har lugnat sig (tack igen för all omtanke!) och vädret visar sig från sin blötsnöigaste sida känns det passande såhär på trettondagen att sitta inne och göra upp lite planer inför den närmaste framtiden. Nyårslöften blir det inga, för det brukar jag få ohälsosam ångest inför. Tegelstensutmaningen gick ju sådär om man ska uttrycka sig milt (noll tegelstenar lästa), så jag tror inte att det är någon bra idé att lova så värst mycket innan mitt masterprogram är överståndet. Däremot är det dags för mig att börja jobba på min uppsats!

De kommande månaderna ska jag skriva en masteruppsats om moderskap och abjektion med utgångspunkt i Julia Kristevas, Judith Butlers och Mary Douglas teorier. De tre fiktiva verk som kommer att analyseras är Djuna Barnes Ryder, Katherine Mansfields The Aloe och Virginia Woolfs To the Lighthouse. Allihop är modernistiska romaner (fast Ryder är så pass experimentell att det kan kännas svårt att uppfatta den som en roman) och skrivna av kvinnor med ambivalens i sitt privata liv kring sexualitet och genusroller.

Jag kommer med andra ord antagligen att skriva mycket om modernism och genus i vår och jag hoppas att ni vill följa med och läsa (och kanske till och med kommentera om ni orkar)!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Framtiden, Masteruppsats, Universitetet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Uppgjorda planer

  1. Tekoppen skriver:

    Låter underbart 😀

  2. Ping: Modernismen och kvinnorna | Och solen har sin gång

Kommentera

