No One Belongs Here More Than You (2007) av Miranda July

När jag läser om Miranda July framstår hon mer som en allkonstnär än en författare; hon gör film, musik, konst och litteratur. I sina noveller, de flesta tidigare publicerade i prestigefyllda magasin som till exempel The New Yorker och The Paris Review, skapar hon en känsla av total anarki i vad som under normala omständigheter kan te sig som förutsättningslösa miljöer (en sunkig lägenhet, en porrbutik, en tråkig småstad etc.) till den grad att jag emellanåt känner att Julys konstnärliga uttryck går ut över historieberättandet.

Jag kan tänka mig att det är just det gravitationslösa, ostrukturerade kaoset som gör att vissa läsare tilltalas av Julys prosa. Men jag tycker mest att det blir rörigt. Vad går historierna ut på; var är poängen? Att allt är overkligt, att det vi kallar verklighet och realism bara är en schimär, att ingenting egentligen är påtagligt? Jag vet inte. Men samtidigt som novellerna känns svårhanterliga i innehåll, är de onekligen välskrivna. Jag säger inte att man inte kan få något ut av att läsa Julys noveller, men jag gjorde tyvärr inte det. Jag blev mest irriterad på deras, som jag uppfattar det, medvetet konstruerade ogripbarhet.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur, Noveller och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till No One Belongs Here More Than You (2007) av Miranda July

  1. Tekoppen skriver:

    Jag var också väldigt ambivalent till Julys noveller och jag förstår vad du menar.

    • Sanna skriver:

      Vad bra, då vad det inte fullständigt svammel 🙂 Jag kände mig lite tråkig först som inte tyckte om dem; har blivit rekommenderad boken av en vän vars smak jag vanligtvis delar, så jag hade verkligen förväntat mig att den skulle tilltala mig. Men men, man kan inte älska allt!

Kommentera

