Hemkommen och nerbäddad

Det har nog aldrig varit så skönt att komma hem från en semester förut, men så fick jag också en otrevlig släng av matförgiftning under de sista dagarna i Paris. Nej, det var inte skoj. Nu försöker jag långsamt återkomma till livet genom att äta yoghurt och läsa Proust.

Det blev inte mycket böcker inhandlade på resan; jag gjorde ett enda, men mycket oväntat, fynd. På fnac (elektronikvaruhuskedja som lyckligtvis hade en bokavdelning) hittade jag denna pocketutgåva av Willa Cathers My Ántonia (1918), på rätt språk och allt! Inte blev jag skyldig mer än dryga 30 kronor heller.

En mycket trevlig sak att komma hem till var det här bokpaketet från Tekoppen, som innehöll inte bara Truman Capotes förstlingsverk Summer Crossing som inte gavs ut förrän 2006, utan också indiskt chaite samt mullbärste! Just mullbärste har jag faktiskt aldrig smakat förut trots att jag har haft en period då jag vurmade för alla slags välgörande tesorter. Det ska bli spännande att smaka när jag återfått aptiten…

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Bokbyten, Resor. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Hemkommen och nerbäddad

  1. Emmas Bokhylla skriver:

    Ah, stackare! Fy katten, matforgiftning ar hemskt!

    Men nu har du ju nagot som kan fa dig att krya pa dig!

  2. Vixxtoria skriver:

    Ack matförgiftning är inget kul. Det förtar liksom glädjen av sniglar och tjocka kittostar som man satt i sig…

    Hoppas Proust och lite nedbäddning gör susen, och att resten av 2011 blir bättre!

    • Sanna skriver:

      Ja, jag älskar ju mat, så jag vill verkligen inte bli någon som säger ”nej, räkor kan jag inte äta, för det gjorde jag en gång och då blev jag sjuk”. Men när jag ÄR sjuk tror jag på något vis att jag kan erhålla lindring genom att lova mig själv att aldrig mer äta räkor… Hur som helst, Proust worked wonders!

      • Vixxtoria skriver:

        Okej. Jag ska komma ihåg det nästa gång det eventuellt beger sig för mig. Proust.

        Jag kan rekommendera Kjaerstads trilogi Förföraren, Erövraren och vad-nu-den-sista-heter också. Testade en gång i Singapore när jag var riktigt dålig efter något jag ätit, eventuellt krokodil. Eller jag vet inte hur bra det funkade mot själva matförgiftningen i och för sig. Eftersom jag trots allt hann läsa större delen av den rätt mastiga trilogin, så var det i alla fall ingen snabbkur.

        • Sanna skriver:

          Fy fasiken! Trilogilång magsjuka låter inte alls bra, även om krokodilkött låter spännande. Man får väl bara se till att det är ordentligt kokt eller stekt eller hur man nu helst tillreder krokodil…

          Tipset på Kjaerstad-trilogin tar jag till mig ändå, sjuk eller ej! 🙂

  3. Ingrid skriver:

    Krya på dig- matförgiftning är något av det värsta man kan råka ut för – och speciellt på resa! Te är mycket bra- och mullbärste låter extra gott! Hoppas att du orkar läsa lite – du har gott sällskap i alla fall!

    • Sanna skriver:

      Usch, ja, det sista man vill är ju att vara magsjuk på ett flygplan (eller att sitta bredvid någon som är det)… Tack för omtanken! 🙂

  4. Tekoppen skriver:

    Haha, jag gillar hur du låter tepåsarna dölja det fula blå klistermärker 😉 Kul att du bloggade om paketet! Det var en ögonblickets ingivelse att stoppa ner teerna, men jag är glad att de blev uppskattade.

    • Sanna skriver:

      Haha, jag undrade just ifall du skulle märka just den detaljen i mitt bildarrangemang! 🙂 Tack än en gång, ska smaka teet idag!

Kommentera

