Sådan kommer min utsikt att vara den första morgonen år 2011

Jag är bortrest över nyår och kan därför inte riktigt samla mig tillräckligt för att skriva inlägg om vilka bokrelaterade julklappar jag fått och gett, vad jag planerar att läsa nästa år eller vilka böcker som varit bäst under 2010. Istället får jag kanske lov att berätta vad som följt med på resan:

The Sound and the Fury av William Faulkner, som jag börjat läsa, men som är sjukt trögstartad p.g.a. den helt ostrukturerade kronologin. Jag kämpar vidare.

Rymmerskan (del 6 i romansviten På spaning efter den tid som flytt) av Marcel Proust. Jag tycker extra mycket om att läsa Proust (och Hemingway, för den delen) i Paris och På spaning-böckerna är mina ständiga nattduksbordsföljeslagare. Jag har läst en del i romansviten per år sedan 2005. Långsiktigt projekt med andra ord, men jag tror inte det är genomförbart på något annat vis. Om inget oförutsett händer kommer jag alltså ha läst hela klabbet någon gång i slutet av nästa år!

No One Belongs Here More Than You av Miranda July. En kontemporär novellsamling som jag blivit rekommenderad av en av mina amerikanska studiekamrater och som jag hittills inte öppnat. Tror jag sparar denna till hemresan…

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Fransk litteratur, Nordamerikansk litteratur, Resor och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Sådan kommer min utsikt att vara den första morgonen år 2011

  1. Uppbokad skriver:

    No one belongs here more than you är jättebra! Hon verkar vara en kul person, Miranda July. 🙂

  2. Emmas Bokhylla skriver:

    Åh, härligt!

    Gott Nytt År!!

  3. Sara BE skriver:

    Gott nytt år!

  4. Sanna skriver:

    Gott Nytt År Emma och Sara! 😀

  5. Hermia skriver:

    Nämen titta – både Paris o Proust ju! Någon gång vill jag nog traska i hans fotspår. Kanske.

Kommentera

