Jan Hjärpe i SvD

För några veckor sen skrev jag om en recension som var alltför polemiserande för min smak och fick lite mothugg för att jag inte uppmärksammade de kristnas situation i muslimska länder.

Idag skriver Jan Hjärpe i SvD om självmordsbombaren i Stockholm och visar på hur man kan se händelsen ur ett personligt perspektiv. Mycket intressant och mycket läsvärt. Jan Hjärpe är professor i islamologi vid Lunds universitet och jag tycker alltid att det är trevligt när människor som faktiskt vet vad de pratar om också får komma till tals i tidningen. Nu kanske ni tycker att jag låter lite elitistisk och jag påstår inte att man måste vara universitetsprofessor för att få lov att ha en åsikt. Men faktum är att man kanske får erkänna att någon som vigt sitt liv åt religionsvetenskap är mer kunnig och kanske något mer objektiv i sammanhanget än en religionsutövare. Eller vad tycker ni?

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Religionshistoria, Tankar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jan Hjärpe i SvD

  1. bokstödet skriver:

    Du har en award att hämta hos mig

Kommentera

