Knock On Any Door (1947) av Willard Motley

Detta är absolut ingen bok som jag hade läst ut om jag inte varit så illa tvungen till det. Historien är bra; man får följa unge Nick Romano från åttaårsåldern tills dess att han som tjugoettåring arresteras för mord och hans utveckling från gudfruktig, snäll pojke till ohyfsad, spelgalen gangster. Men det minutiöst detaljerade språket är ett stort minus. Mycket av läsningen är bara en transportsträcka och Motley väljer uppenbarligen alltid utsiktsvägen. Det resulterar i många sidor med väldigt lite innehåll och det har jag oerhört svårt för. Ordbajsa kan vem som helst göra och jag vill inte läsa något som jag inte har nytta av. Inte nog med att texten består till stor del av utfyllnad, språket är inte heller riktigt vad jag hade förväntat mig. Mycket upprepningar, inte särskilt originell symbolik och trötta analogier.

Om du funderar på att läsa Willard Motley, så säger jag: Undvik! Läs Theodore Dreiser istället; det är nästan samma sak, men språket är bättre och historien lite mer invecklad och spännande.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Knock On Any Door (1947) av Willard Motley

  1. Sara BE skriver:

    Bra titel dock! 🙂

  2. Sanna skriver:

    Ja, det kan jag hålla med om 🙂

Kommentera

