Nytt i hyllan!

Såhär i adventstider kan det ju inte skada att köpa lite presenter till sig själv… eller?

Gender Trouble av Judith Butler är en genusvetenskaplig klassiker, ett grundläggande verk inom ämnet och ett måste i bokhyllan för mig har det visat sig. När man lånar samma bok från biblioteket flera gånger om året kan det vara en god idé att investera i ett eget ex…

The Aloe av Katherine Mansfield har jag skrivit om tidigare här. Jag köpte en förstautgåva av den för inte så länge sedan på Amazon, men eftersom jag kommer att jobba med boken hela nästa termin under skrivandet av min masteruppsats så tyckte jag att det vore bra om jag hade denna nyutgåva i pocket också, så jag slipper bläddra sönder min fina inbundna version från trettiotalet.

The Fountainhead av Ayn Rand har jag varit nyfiken på länge och vem kan motstå ett Tamara de Lempicka-omslag? Jag har inte läst något av Ayn Rand tidigare och har inte hört så jättemycket om henne heller, men när hon nämndes i Mad Men ökade mitt intresse. Ja, utöver att vara boknörd är jag även Mad Men-nörd. Jag är helt enkelt nördig.

Black Boy av Richard Wright skrev jag ju om igår, men har sedermera upptäckt att jag har fått tag i en ofullständig version av boken… Suck. Så om ni funderar på att läsa den, strunta i Vintage-seriens utgåva och kör på Harper Perennial Classics istället! Lätt misstag att göra då Adlibris inte skriver ut i utgåvans beskrivning att det är den ca 200 sidor kortare versionen av boken. Grrr….

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Bokköp. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Nytt i hyllan!

  1. Ingrid skriver:

    Ayn Rand… jag läste ”TheFountainhead” för cirka 30 år sedan…så jag behöver friska upp minnet- boken var lång och jag vet inte om jag blev så förtjust i karaktärerna…. Det hela var nog lite för ”kallt” för min smak- men jag tycker absolut att Ayn Rand var läsvärd! Det ska bli spännande att läsa vad du tycker så småningom.

  2. snowflake skriver:

    Menar du att du begriper Butler? Imponerande. Eller lånar du om och om igen för att försöka förstå?
    (Hade en kortare text på litteraturlistan för en kurs, och jag begrep ingenting. )
    Richard Wright är ett namn som poppat upp här och där i höst, borde väl kolla upp honom antar jag.

  3. läste nyligen noveller av Katherine Mansfield, har hittat hennes biografi också.

  4. Sanna skriver:

    Ingrid: Jag har lite för höga förväntningar på Rand känner jag redan, men som sagt: vi får se!

    Snowflake: Jag har hållit på med Butler i flera år och jag tror att jag har ett någorlunda grepp om henne nu… Men visst är hon svår. Man behöver verkligen mer än en läsning 🙂

    Hannele: Mansfield är underbar! Intressant med biografin, du får skriva om den sen när du läst. Jag tycker det är så roligt att läsa om hennes förhållande till Virginia Woolf… Ack, den som ändå levde i överklassens London på 1920-talet!

  5. lena kjersén edman skriver:

    Ayn Rand – höga förväntningar? På vad?

Kommentera

