SvD:s recension av ”Islamofobi”

Blev en smula upprörd av den här artikeln från Svenska Dagbladets hemsida. Frilansskribenten Karl Steinick ”recenserar” religionshistorikern Mattias Gardells bok Islamofobi genom att avfärda alltihop som ensidig propaganda. Han menar vidare att Gardell inte har något nytt att tillföra debatten och att ”den inbjuder heller inte till något samtal kring de frågeställningar som berörs”, utan istället ”talar om hur det förhåller sig”. (Rätta mig om jag har fel, men är det inte just det som facklitteratur ska göra: lägga fram en tes, argumentera för den och sedan konstatera en slutsats?)

Jag ställer mig själv frågan huruvida det är rätt av SvD att publicera en dylik text, som för mig så uppenbart inte hör hemma under rubriken ”Kultur & nöje” utan snarare i ”Opinion”-kategorin, bland litteraturrecensionerna. Varför i hela världen låter man en frilansskribent som starkt sympatiserar med Israel recensera en fackbok om islamofobi? Vem på SvD:s redaktion trodde att man skulle få ut en någorlunda objektiv text ur den kombinationen? Jag hade inte opponerat mig mot artikeln om den hade presenterats som ett debattinlägg, men som bokrecension är den högst opassande.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Facklitteratur, Tankar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till SvD:s recension av ”Islamofobi”

  1. newyorkerworker skriver:

    Jag undrar när han eller någon blir orolig vad som händer för oss kristna runt i den muslimska världen.. Ingen verkar bry sig om oss. Men vi verkar bry mycket mer om de andra än de bryr om oss.

    Det som sker i Egypten t.ex. borde vara alarmerande för Mattias Gardell också. Men han är tydligen en muslim själv. Undrar om inte huvudredaktörer hos de största svenska medier är det också, de är mest oroliga för muslimernas rättigheter, inte de kristnas.

    http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/0/0/4765.htm

  2. newyorkerworker skriver:

    .. för att inte glömma vad som sker mot kristna i Iraq, Malaysien etc..
    Visst ska man vara misstänksam för muslimer så att de inte blir ens nära till majoriteten… För en kristen är en muslimsk majoritet en dödstraff som vi kan se. Det finns ingen plats för andra religioner i de samhällen där Sharia råder.
    Kom i håg att det ”fredliga” muslimska samhällen har Sharia, det är först då det blir lung. Dvs då majoriteten har gått över till Islam. Innan dess är det oroligheter hela vägen dit och de som tillhör till de andra religioner för skrämma sig för livet.

  3. Sanna skriver:

    Hej Matti! Din tredje kommentar fick jag tyvärr ta bort eftersom jag inte förstår språket på vilket du skriver; feel free att skriva igen, fast gärna då på svenska eller engelska.

    Du har naturligtvis en intressant poäng i det att kristna ofta förföljs i muslimska länder. Men inte tror jag att det finns mindre forskning om det än vad det finns om islamofobi. Vad gäller Mattias Gardell så skriver han ju en bok om just ISLAMOFOBI och då tycker jag inte att det verkar särskilt relevant att ta upp förföljelsen av kristna. Hur som helst så har jag inte läst hans bok, utan bara SvD:s recension, som jag tyckte var förfärlig eftersom den inte sa någonting om boken som sådan, utan för att det var en polemiserande text.

    Du skriver att man ska vara misstänksam mot muslimer. Där tycker jag att du har totalt fel och visar att du själv är islamofob. Man kan inte vara misstänksam mot folk på grund av deras religiösa, etniska eller nationella bakgrund: det är fördomsfullt. Alla muslimer är inte likadana. Inte alla kristna eller alla judar heller. Vidare verkar du tro att det finns en risk för islam att ta över världen, att man ska ”vara misstänksam mot muslimer så att de inte blir ens nära till majoriteten”. Som svar på det skulle jag vilja uppmana dig att titta på lite statistik; då kommer du snart att upptäcka att världens största organiserade religion är KRISTENDOM, med förkrossande majoritet. Anledningen till detta är naturligtvis det flitiga (och emellanåt mycket våldsamma) missionerande som kristna ägnat sig åt under många hundra år. Sannolikheten att siffrorna kommer att vända till islams fördel under vår livstid är infinitisemal.

  4. Ping: Jan Hjärpe i SvD | Och solen har sin gång

Kommentera

