Nästa uppdrag

The Foxes of Harrow (1946) av Frank Yerby är nästa roman jag måste ta mig igenom för kursen som jag för närvarande går. Den räknas som en av de första bästsäljande romanerna i USA som skrivits av en afroamerikansk författare. Den har inte direkt överlevt de senaste decennierna dock; för närvarande är den ur tryck och den senaste upplagan verkar ha utkommit i mitten av 1980-talet. På svenska bibliotek finns romanen bara i två ex i svensk översättning (Rävlyan); jag fick tag på mitt ex via Amazon, där den finns i en uppsjö diverse upplagor i begagnat skick. Återstår att se om den var värd sina pund…

Tydligen var historien så pass populär att man gjorde film av den 1947 med Rex Harrison, en dåtida pudding. Någon som sett?

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nästa uppdrag

  1. Tekoppen skriver:

    Vill du ha boken ”Främlingar för oss själva” av Kristeva? Om invandring, främlingsskap etc. Har den men har ingen direkt användning för den. Den är inte i superskick, men den duger. Kontakta mig på wigiliusdotter snabela gmail punkt com om du vill ha boken 🙂

  2. Sanna skriver:

    Låter spännande. Och jag tackar sällan nej till böcker 🙂

Kommentera

