Borta med vinden

Tills på onsdag ska den 1000 sidor långa Gone With the Wind läsas.

Klassiska citat från det här klippet:

”Jus’ hol’ on… and suck in!”

”You can’t sho’ yo’ bosom ‘fo three o’clock!”

”I ain’t aimin’ for yuh to go to Mr. John Wilkes an’ eat lak a fiel’ han’ and gobble like a hog!”

”What gentlemen says and what they thinks is two different things, and I ain’t noticed Mr. Ashley askin’ fo’ to marry yuh.”

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Film, Nordamerikansk litteratur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Borta med vinden

  1. Emma skriver:

    ah, jag har laste den pa svenska, visserligen for en herrans massa ar sedan, och jag bade hatade och alskade den.

  2. Ojojoj, hur går det?

    Själv läser jag den 1000-sidor tjocka Anna Karenina, men har inte alls samma tidspress…skönt!

  3. Sanna skriver:

    Emma: Ja, den är både irriterande och intressant. Ett inlägg om boken kommer… när jag återhämtat mig från läsningen 😉

    It’s all about books: Pust! Jag är färdig! Men jag har inte gjort mycket annat de senaste dagarna. Ögonen är rödkantade och jag har drömt om Scarlett O’Hara i två nätter på raken nu. Hoppas på att kunna ta mig samman inom kort…
    Hoppas det går bra med Anna Karenina! Jag hade också hoppats på att kunna läsa den i höst, men än så länge har jag bara kommit ca 100 sidor in i boken. När det inte finns tidspress så skyndar jag inte 😉

Kommentera

