Berättaren (1987) av Mario Vargas Llosa

Jag hade aldrig läst något av Vargas Llosa innan han blev förärad det Stora Priset. På biblioteket var det Berättaren (El Hablador), en ganska gammal och relativt okänd roman, som var lättast att få tag på. Vilken flax jag hade! Inte hade jag kunnat tro att min tur skulle vara så stor att jag lyckas få tag på ett verk om antropologi, sydamerikanska urinvånare och deras orala berättartraditioner som dessutom lyckas väva in lite Kafka, judendom och samhällskritik i historien. Den väcker också många tankar om den spansktalande delen av Perus befolkning och deras ambivalenta förhållande till de indianska urinvånarna i Amazonas. Jag hade velat läsa en roman som behandlar denna problematik i Norden angående samerna; någon som har något förslag?

Jag tyckte det var en helt fantastisk bok, kanske mycket beroende på ämnesvalet som jag är oerhört intresserad av, men också för det sätt som Vargas Llosa blandar olika berättarröster utan att tappa stilen. Han reproducerar muntligt berättande i text på ett sätt som påminner om moderna antropologers sätt att skriva; mytiskt och ostrukturerat men samtidigt fångat i text och därmed intryckt i en form i vilken materialet egentligen inte passar. För det är en bok om just denna till synes eviga konfrontation mellan ”primitivt” och ”civiliserat”, tal och text, mystik och religion, kaos och organisation.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Antropologi, Romaner, Sydamerikansk litteratur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Berättaren (1987) av Mario Vargas Llosa

  1. bokstödet skriver:

    En av Vargas Llosas styrkor är nog just att han är så mångfacetterad.

  2. Tekoppen skriver:

    Jag har aldrig läst eller velat läsa Llosa, men nu verkar det plötsligt mycket mer intressant! Tack!

  3. Sanna skriver:

    bokstödet: Jag har som sagt bara läst den här, men av vad man har läst så skulle jag tro att du har helt rätt!

    Tekoppen: Vad roligt! Hoppas du tycker om Berättaren ifall du beslutar dig för att läsa den! 🙂

Kommentera

