Halloween…

Ikväll ska jag gå på Halloweenfest. Jag kan inte påstå att det här är en högtid som passar mig något vidare; tycker varken om skräckfilmer, spindlar eller att klä ut mig, men jag tänkte ändå rekommendera något som passar i läsväg: gotisk skönlitteratur! Mina favoriter är Frankenstein; or, The Modern Prometheus (1818) av Mary Shelley och ”The Fall of the House of Usher” (1839) av Edgar Allen Poe. Jag vill gärna läsa Dracula (1897) av Bram Stoker (det borde jag gjort för längesen), The Monk (1796) av Matthew Gregory Lewis och The Castle of Otranto (1764) av Horace Walpole.

Det gotiska passar min räddhågsenhet mycket bättre än moderna skräckhistorier…

Frankenstein i graphic novel-format.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Halloween…

  1. Tekoppen skriver:

    Sitter just med en bok som nog kan intressera dig om du inte hittat den redan: Literature and Psychoanalysis – Intertextual Readings, Ruth Parkin-Gounelas, 2001, Palgrave. Hela kapitel tre (sid 54-81) handlar om abjektion i Becketts texter med underrubriker som ”Beckett and the Anal Imaginary”. Allt gott, Sanne

  2. Sanna skriver:

    Tack för tipset! Låter spännande, den får jag nog ta och låna.

Kommentera

