Skakande Siri

Jag läste nyss Jens Liljestrands kyliga recension i Sydsvenskan av Siri Hustvedts bok Den skakande kvinnan eller en historia om mina nerver som nyligen översatts till svenska. Han jämför Hustvedt med Ann Heberlein och Beate Grimsrud och tycker att amerikanskan skriver ”blodfattigt” i jämförelse; Liljestrand går t.o.m. så långt som till att säga att han inte tror att den här boken kommit ut alls i svensk översättning om det inte varit för Hustvedts stjärnstatus i den litterära världen. Boken beskrivs som alltför akademisk och tråkig.

Samma intryck ges i DN:s recension, fast här är man något mindre kritisk och försöker istället resonera kring varför Hustvedt är så ”cool” fast det handlar om hennes egna fysiska och kanske psykiska besvär: kanske är det en återerövring av den kvinnliga kroppen från den manlige läkarens objektifierande blick? I SvD är recensionen superneutral; jag skulle snarare kalla det en produktbeskrivning än ett omdöme.

Jag har bara läst en enda bok av Siri Hustvedt, The Sorrows of an American, och hon är en av de få nutida författare som jag blivit kär i från den allra första sidan. Jag är alltså oerhört spänd på att läsa mer av Hustvedt (tid, tid, den som ändå hade TID!) och blir genast misstänksam under läsningen av ovannämnda recensioner. Har recensenterna läst Hustvedt tidigare? I så fall borde de väl veta att hennes stil ÄR typiskt ”kylig”, jämförbar med Hemingways, fast inte lika ordsnål och naturligtvis inte lika knivskarp och briljant, men ändå. Jag funderar vidare på Liljestrands jämförelser med Heberlein och Grimsrud och tänker att negativa reaktioner ofta beror på ouppfyllda förväntningar. Kan det vara så att man förväntat sig en känslosam kvinnlig författare och en närgången, dagboksintim berättelse om hur det känns att ha psykiska besvär? Kan det vara så, att om Hustvedt varit man, hade den ”docerande” stilen varit lättare att smälta? Jag längtar efter att få läsa boken och avgöra själv om jag tycker texten, på sina egna meriter, är värdig en svensk översättning.

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur, Tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Skakande Siri

  1. Emma skriver:

    Jag har tyvarr inte last nagot av henne, men jag tror att det ligger lite i det du sager – dels att krossade forvantningar kan gora en extra sur, plus att en del manniskor tycker att ett visst sprak hor till kvinnor respektive man. Aslojligt, men tyvarr sant….

  2. Emma skriver:

    Jag har tyvarr inte last nagot av henne, men jag tror att det ligger lite i det du sager – dels att krossade forvantningar kan gora en extra sur, plus att en del manniskor tycker att ett visst sprak hor till kvinnor respektive man. Aslojligt, men tyvarr alldeles for sant….

  3. bokstödet skriver:

    Jag har läst flera böcker av henne. Hon är lite ojämn. Det bästa tycker jag är Vad jag älskade. Den skakande kvinnan har jag på min önskelista och den vill jag läsa vad än kritikerna säger om den.

  4. Sanna skriver:

    Emma: Jo visst är det löjligt? Nu var det ju en gissning från min sida, men när kritiken inte är särskilt väl underbyggd får man hitta på själv; det går ju inte att fråga kritikerna själva vad de menar… 😉

    Bokstödet: Vilken/vilka tyckte du inte om? Jag ser så mycket fram emot att få läsa mer av henne, jag har ju som sagt bara en bok att döma utifrån. Kanske borde ta ”Vad jag älskade” som nästa Hustvedt? 🙂

  5. Ping: The Shaking Woman or A History of My Nerves (2010) av Siri Hustvedt | Och solen har sin gång

Kommentera

