Bokbeställning – small but sweet!

Beställde ynka två (visst är det löjligt lite, men lever man på studiemedel så gör man) böcker från Amazon igår:

The Foxes of Harrow (1946) av Frank Yerby, en roman (som också blev film 1947) som inte längre är i tryck och inte finns på ett enda svenskt bibliotek, men som vi ändå blivit anvisade som kurslitteratur (!!!) och därmed alltså måste beställa secondhand från fjärran land. Det är bara till att hoppas att den är bra. Tyvärr kan jag inte berätta vad den handlar om, för den är i det närmaste o-google-bar; man skulle nästan kunna tro att den inte existerade överhuvudtaget…

The Aloe (1930) av Katherine Mansfield, som jag lånat i den där begränsade förstaupplagan från Uppsala men som nu ska bli min, min, min! MIN!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Bokköp, Nordamerikansk litteratur, Nyzeeländsk litteratur och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Bokbeställning – small but sweet!

  1. Fru E skriver:

    Oj, knepigt med en bok som knappt existerar på kurslistan! Men det låter som om du får läsa många fina böcker som vi andra missar!

  2. Moa skriver:

    Åh, Katherine Mansfield! Så bra! Har inte läst The Aloe dock.

  3. Sara BE skriver:

    Instämmer med föregående talare! Det känns som om det är dags att läsa Mansfield igen. Har inte läst henne sedan första gången jag var på NZ (för nästan åtta år sedan…).

  4. Bokomaten skriver:

    Förvånar mig itne alls att de har litteratur på kurslistan som i det närmaste är omöjlig att få tag i… Tror en del föreläsare fortfarande lever 1982.. ”Den har alltid varit med och jag har ju läst den. Då kan den inte vara omöjlig att få tag i!”

  5. Ingrid skriver:

    Jag blir otroligt nyfiken på Frank Yerbys bok- har aldrig hört talas om denne författare. Hoppas att du gillar boken så pass att du skriver några rader om den så småningom!

  6. Emma skriver:

    Bade irriterand och intressant! Varfor valja en sa bok som ar sa svar att fa tag pa? Eller, just det, den maste vara otroligt bra! Vantar med spanning pa vad du tycker om den!

  7. Sanna skriver:

    Fru E: Jo, det är alltid trevligt att få tips på sånt som man absolut inte hade hittat själv. 🙂 Så kan jag tipsa vidare till er!

    Moa & Sara BE: Har länkat i inlägget till ett inlägg jag skrev om The Aloe; det lär komma mer här på bloggen om just den boken när jag ska börja skriva på min uppsats på allvar. Katherine Mansfield ftw! 🙂

    Bokomaten: Ja tyvärr är det ju så att vissa föreläsare verkar tro att bara för att DE har boken i sin bokhylla därhemma så har väl alla andra det också. Det hade varit en stor fördel om de åtminstone kollade Libris först. Men nu hade ju som sagt Amazon den och det var ju tur! 🙂

    Ingrid: Jag kommer absolut att skriva om den när jag läst! Det har ju varit lite dåligt med det skönlitterära här på sistone och det är för att jag har gått en teori- & metodkurs de senaste två månaderna (därav allt trist tjat om Ricoeur och Showalter etc). Men på måndag börjar den nya kursen: amerikansk litteratur från ca 1800-1950, med inriktning på afroamerikanska författare. Det ska bli jättekul! 🙂

    Emma: Ja, man hoppas verkligen att det är det som är anledningen! Återstår att se… 🙂

Kommentera

