Sugen på att sluta skriva och börja läsa

Fasiken. Att det ska vara så svårt att få något som verkar så himla enkelt i mitt huvud att hänga ihop i ord på papper! Det är mitt paper i litterär teori och metod om representation av verkligheten i litteratur som jag ältar. I princip är jag färdig, men jag vet helt enkelt inte om argumentet håller ihop eller om det är ett litet korthus jag har byggt. Jag har en gnagande känsla av att det finns nyckelmeningar, -ord, -fraser, som jag skulle kunna stoppa in lite här och var för att förtydliga vad exakt det är jag menar. Fast jag vet inte. Hur var det nu, man kan inte sminka en gris…? Man kan nog inte sminka ett fult paper med bara lite plattityder, då krävs det nog en helrenovering i form av plastikkirurgi: Cut and paste! Ja, så här låg nivå är det på tankeverksamheten idag; trötta, långsökta liknelser är det bästa jag förmår just nu. Kanske blir det bättre av en kopp kaffe?

Egentligen vill jag bara krypa ner i ett varmt bad/sängen/en imaginär läsfåtölj (vi har tyvärr ingen, men man får väl drömma?) med Anna Karenina. Jag har också blivit väldans sugen på att få läsa Philip Roths senaste alster, Nemesis, främst på grund av två recensioner (i SvD och på Bokhora).

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur, Personligt, Tankar, Universitetet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sugen på att sluta skriva och börja läsa

  1. Emma skriver:

    Bla, jag kanner igen det dar, nar jag skrev uppsatser sa brukade jag snoa in mig sa totalt att opponenternas ibland klagade over det…. Och jag tror definitivt att man kan sminka en gris! 😉

  2. Sanna skriver:

    Hihi! Vi får väl se, tror att jag har lyckats ”snöa ut” mig lite idag… Har jobbat med att stryka, förtydliga osv. Det är nog det tråkigaste med att skriva; att göra det läsbart för andra! 😉

  3. lena kjersén edman skriver:

    Hej Sanna,

    jag undrar vad du tycker om dina master-studier.
    Jag slutade min tjänst som lektor i litteraturvetenskap (i Umeå) just det år då master-examen infördes, så jag har ingen aning om vad studenter tycker om den nya ordningen.
    Tänker du gå ut i yrkeslivet när du har tagit din examen eller funderar du på att
    doktorera?
    I så fall – vad vill du forska om?
    Jag är nyfiken och hoppas att du berättar – men bara om du vill.

    lena k e

  4. Sanna skriver:

    Hej Lena!

    Jag tycker mycket om mitt masterprogram! Allt är förstås inte perfekt, men det tycker jag inte man kan förvänta sig eftersom det bara gått några år sedan det nya systemet infördes. Jag började ju plugga i det gamla systemet och hade en ”gammal” magister i religionshistoria och kandidat i engelska när jag tog examen 2007. Sen beslutade jag mig för att bygga på kandidaten med en master, för att kunna söka doktorandplatser i både engelska och religionshistoria. Jag kan absolut tänka mig att göra annat också efter masterprogrammet, men det jag allra helst vill är att forska. Inom engelska är jag intresserad av kvinnliga, modernistiska författare; Virginia Woolf, Katherine Mansfield och Djuna Barnes är väl de som jag snöat in på mest just nu och som jag planerar att skriva min masteruppsats om. Inom religionshistoria är jag mest intresserad av den västerländska kulturella anpassningen av religiösa fenomen som blivit populära, t.ex. qigong, taiqi, akupunktur, buddhism, yoga.

    Masterprogrammets största fel tycker jag är att emellanåt brister det i informationsflödet till studenterna; man kan lätt få en känsla av att ingen riktigt vet vad som gäller emellanåt. Fast detta problemet gäller knappast bara masterstudier, utan universitetsstudier i allmänhet. Det är lätt att känna sig bortglömd som student, eftersom alla som jobbar på universitetet/högskolan ju inte i första hand är där för att utbilda, utan för att forska.

    Den största fördelen med masterprogrammet är att det finns stora valmöjligheter och mycket frihet. Vi har också haft väldigt bra föreläsare med vad jag uppfattar som mycket hög kompetens. I synnerhet den allra första kursen vi hade i teori och metod förra året var inspirerande och rolig! Sen är det också en stor fördel att vi har internationella studenter på programmet; utbytet blir MYCKET rikare då. Dock finns det ju problem med det också; alla har inte samma förkunskaper och samma bakgrund, men detta tycker jag har hanterats väldigt bra från föreläsarnas/koordinatorernas sida. Just koordinatorerna och studievägledarna har varit VÄLDIGT hjälpsamma i alla stunder, deras kompetens betyder mycket för att programmet går bra.

    Tack för att du frågade Lena! Hoppas du blev nöjd med svaret. 🙂

  5. lena kjersén edman skriver:

    Tack snälla Sanna
    för ditt intressanta svar!

    Nu vet jag mer.
    Jag antar att de flesta av masterutbildningarna sker på engelska,
    är det så?

    Din kombination engelsk litteratur/religionskunskap låter väldigt väldigt spännande! (Jag önskar att jag också hade studerat religionskunskap på universitetet – nu får jag göra det så gott det går på egen hand.)

    Och att få ha till exempel Virginia Woolf som forskningsämne – det blir underbart!
    (Parantes: Jag har alldeles nyligen läst V Ws första – ganska konventionellt berättade – roman och blev så chockad att där helt oväntat möta Mr Dalloway.
    Inte en särskilt trevlig Mr Dalloway.)

    Varmt lycka till med masterstudierna, fortsatt forskning, bloggen, läsandet, tänkandet och livet!
    från
    Lena (som disputerade för 18 år sedan…)

  6. Sanna skriver:

    Jag tror nog att det finns en del masterprogram på svenska också, men det jag går är internationellt och alltså på engelska.

    Tack Lena för all uppmuntran!

Kommentera

