Tegelstensutmaningen påbörjad!

Äntligen…! I morse kröp jag ner i ett varmt bad tillsammans med Anna Karenina (det är midvinterkallt i min landsända för tillfället) och än så länge är jag inte besviken. Mitt exemplar är dessutom i oerhört behändig storlek och utrustat med inbyggt bokmärke! Vad jag dock inte tänkte på när jag beställde hem boken var att det är en engelsk översättning, vilket inte är något fel i sig, förutom att vissa namn är anglofierade. Detta stör mig; jag kan inte förstå varför man skulle vilja ändra ”Stipa” till ”Steve” i en översättning. Det är lite som om man i den svenska versionen skulle döpa om karaktären till Stefan. Löjligt.

Mer om Tolstojs mästerverk när jag kommit en bit in i de 1116 sidorna. Sidorna är lyckligtvis ganska små i storleken…

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Rysk litteratur, Utmaningar/Quiz och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tegelstensutmaningen påbörjad!

  1. Emma skriver:

    Jag har faktiskt aldrig last ut den, borde definitivt ge den en chans till. Den forsta var nar jag var typ 14 och det gick sa segt att jag var tvungen att lamna tillbaka den till bibilioteket innan jag ens kommit genom en fjardedel. Nagot sager mig att det inte var den ultimata forutsattningen… 😉

  2. Sanna skriver:

    Haha, njae, som fjortonåring var man väl inte så superkultiverad. 😉
    Jag kommer ihåg att jag försökte läsa Virginia Woolfs Orlando i sextonårsåldern… Det gick inte så bra. Jag läste ut boken, men jag fattade inte mycket av den. 🙂

Kommentera

