Nya, gamla förvärv

Det här hade icke gått för sig om jag hade bloggat om något annat än böcker… Jag vet att mina hemmatagna bilder aldrig är särskilt tjusiga, men det får ni stå ut med. Min halvtaskiga mobilkamera gör sitt bästa!

Den här solblekta bokhögen kom min sambo hem med för ett tag sedan, innehållandes:

  • Thomas Mann, Den helige syndaren
  • John Steinbeck, Buss på villovägar
  • Emile Zola, Hallarna
  • Pearl Buck, Draksådd
  • Ernest Hemingway, Farväl till vapnen

Det är något särskilt med gamla böcker (nu talar jag alltså om tingen, inte texterna); jag älskar att få tag i riktigt uråldriga men välbehållna biblioteksex. Den enda utgivna romanen av Katherine Mansfield, The Aloe, som jag fått fjärrlåna från Uppsala, är just en sådan raritet. Den är tryckt i London 1930, första upplagan, en av 750 ex. Jag vill INTE behöva skicka tillbaka den. Ni skulle bara veta hur bra den trivs här!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur, Romaner. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Nya, gamla förvärv

  1. bokstödet skriver:

    Vilken härlig bokhög. Thomas Manns Den helige syndaren har jag inte läst bara Huset Buddebrokk som jag tyckte mycket om.

  2. Sanna skriver:

    Buddenbrooks har jag funderat på länge, jag älskar släktkrönikor! Har bara lyckats läsa Döden i Venedig av honom tidigare. Den helige syndaren ska tydligen handla om ondskan, dess ursprung och koppling till magi. Spännande!

  3. Ingrid skriver:

    Vilka fina gamla böcker…. Thomas Manns bok hoppas jag att du skriver lite om så småningom- Jag har precis som Bokstödet gripits väldigt av Buddenbrooks men även av Tonio Kröger och Tristan. ”Buss på villovägar”- har den inte filmatiserats?

  4. Tekoppen skriver:

    H A R – K A T H A R I N E – M A N S F I E L D – G E T T – U T – E N – R – O – M – A – N ? ? ? ? ? ? ?

    Du har just gjort universum betydligt mera mångdimensionellt än nyss. TACK! Finns den i nytryck??!!

  5. Sanna skriver:

    Jo, med Jayne Mansfield!

  6. Sanna skriver:

    Ovanstående svar var alltså till Ingrid. 🙂

    Tekoppen: 😀 Jovisst är det fantastiskt! Men, jag måste varna om att historien kan kännas bekant i början, då den senare gjordes om till två noveller: ”Prelude” och ”At the bay”. Mansfield (Katherine då alltså…) skrev romanen först, men den versionen gavs aldrig ut under hennes livstid; hon kapade bort hälften och gjorde om till noveller istället. 1930 gav hennes änkeman ut romanen The Aloe. Och ja, nu i oktober kom den faktiskt ut i nytryck i Sverige! Finns att köpa på bokus. Dessvärre har ingen översättning gjorts. Än!

Kommentera

