Härjat och bränt (2009) av Wells Tower

Wells Tower debuterade förra året i USA med den kritikerrosade novellsamlingen Everything Ravaged, Everything Burned som nyligen givits ut i svensk översättning. Det är en kollektion americana som rör ihop känslor, färger, scener till en sprakande gryta av samhällskritik. Novellerna är grundligt förankrade i diskbänksrealism, men innehåller samtidigt något stänk av flärd; det är den där gnuttan magi som vi alla ständigt är på jakt efter och som oftast bara finns i mycket små mängder i vardagen. Precis så är det i Härjat och bränt, exempelvis i historien om mannen som förlorat allt och flyttat till sin farbrors nergångna sommarstuga, där han mot all förmodan finner glädje i ett akvarium. Mitt i bland de fuktskadade väggarna och det slitna linoleumet simmar plötsligt bedövande vackra fiskar, som ditflugna från en annan (bättre) värld. Potentialen till grandiositet finns där, men det tillåts aldrig ta över. Man kastas hela tiden raskt tillbaka till smutsen och vardagligheten.

Det är sällan jag får så blandade känslor av en bok som jag fick av denna. Vanligtvis klassificerar jag det jag läser i feel-good och feel-bad (därmed inte sagt att jag inte tycker om att läsa feel-bad-böcker, eller att feel-good-böcker alltid slutar lyckligt; de här kategorierna är ytterst subjektiva) helt enkelt baserat på känslorna som väcks inom mig under läsningens gång. Klart att samma bok kan väcka både bra och dåliga känslor, men när den är utläst brukar man kunna summera vilken av sidorna som har övervägt. Så är inte fallet med Härjat och bränt; jag tycker om boken, men har oerhört svårt att avgöra exakt varför. Kanske för att den förvirrar mig något? Novellerna är inte svårlästa eller -tolkade på något vis, men jag har en känsla av det ligger fler lager av betydelser undertill dit man skulle kunna nå efter några omläsningar.

Lite kuriosa om Wells Tower: han spelade förut i ett halvdåligt punkband tillsammans med zine-författaren Al Burian!

Om Sanna

Halvfartsdoktorand i engelsk litteratur vid University of Westminster sedan 2012. Bokmal. Stugsittare. Matvrak. Sekreterare på kontorstid.
Det här inlägget postades i Nordamerikansk litteratur, Noveller och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

